Islandshästar rids inte i form?

Jag är medlem på ett forum där det finns sidor om allt möjligt mellan himmel och gjord. På vissa är det riktigt trevlig stämning med på andra kan det uppstå en del tjafs och fördomar. Idag läste jag i en tråd om man måste kunna rida hästen i form för att inte skada den. Då är det någon som kommer med kommentaren att islandshästar rids ju inte i form för det töltar och passar med sänkt rygg...

Jaså, är det så man ska göra? Då har ju Guffi gjort rätt alla dessa år och jag har försökt få honom att göra fel.

Jag stöter inte så ofta på fördomar mot islandshästar och oss som rider dom, jag är nog ganska skonad jämfört med vad man hör att andra får höra. Så jag blir lika förvånad varje gång jag stöter på sånt här. Jag vill inte starta någon hetsig diskussion nu, men måste bara få skriva av mig och berätta det jag läste.

De flesta av er som läser min blogg verkar ha islandshästar själva och precis som ni vet så vill vi visst rida våra lurvbollar i form och att de inte sänker ryggen i tölten. För då arbetar de inte som de ska och några muskler får de heller inte.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Det är ju en så sjukt förlegad fördom att jag undrar om folk som säger så bott under en sten de senaste femtio åren. Jag är dock också ganska förskonad mot sådana påståenden, kanske för att jag nästan enbart rör mig bland islandsfolk själv.

2012-04-01 @ 11:58:25 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Mikaela

Vad irriterad jag blir på alla dessa fördomar. Fick hör för några veckor sedan " Vad trevligt att se en välriden islänning, det ser man inte så ofta" Nä hä och vad jämför du med då: turhästar?



Sv; Snön fullkomligt vräker ner här! Mina vinterskor har dessutom gått sönder:( jag hade ju kunnat letat upp en skomakare under helgen men ids inte..

2012-04-01 @ 19:13:53 / URL: http://svippostina.blogg.se/
Postat av: Sara

bra skrivet :)

2012-04-01 @ 21:31:50 / URL: http://hastbloggeen.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Man blir ju irriterad! Sjukt jobbigt att folk inte kan ta reda på fakta innan de säger något. Men men, det är väl inget att bry sig om egentligen. Vi själva vet ju att vi rider rätt iaf :)



Sv: Jo, nya sängen blir nog också bra när den väl kommer. Men jag fäster mig rätt mycket vid mina saker.

2012-04-01 @ 22:40:13 / URL: http://barefootangel.blogg.se/
Postat av: svea-karin

haha, ja det är skrattretande!

2012-04-01 @ 23:44:02 / URL: http://karinmattson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0