Dagens ridlektion

Idag var det dags för ridlektion igen, vilket verkligen behövdes. Hjälp med traven som inte riktigt fungerat som den brukar det senaste, Jag hade klätt mig lite för varmt i den strålande solen, men det gick bra ändå. Guffi var rätt seg när vi gick till paddocken men när vi kom fram blev han nästan lite hispig istället.
 
Vi började rida på en åttvolt, på varje "volt" stod det tre koner som vi skulle flytta runt. Guffi fattade på en gång, slarvflyttade innan jag hann tänka nästan först. Tillslut skärpte han till sig och det gick riktigt bra. Han blev mjuk och lyssnade på mina hjälper. Han blev dock lite stressade. Serstök är inne i en tjurig period och vägrar ibland gå framåt, så Frida och Frida fick bråka lite med henne. Guffi regerade mer på smackningar, spö och allt det där än vad Serstök gjorde och han stressade upp sig. Han kunde iallafall lugna ner sig rätt snabbt igen.
 
Sedan övergick vi till trav, även om han var lugn innan så stressade han upp sig så fort vi tog trav i början. Han slängde in både tölt och galopp, vilket egentligen var bra så jag fick hjälp med problemen vi haft. Jag fick koncentrera mig mycket på att slappna av och tänka på min kropp, böja honom inåt och flytta. Han blev riktigt tjurig några gånger när det blev jobbigt och försökte sticka, då var det bara att böja honom inåt och ligga steget före honom. Han får som en damputbrott och kastar sig iväg några steg innan man får ner honom på jorden igen. Så fort han tog tölt eller galopp fick han jobba ännu hårdare, det ska vara jobbigt att göra fel. Men den gången han slog upp i galopp var han riktigt fin. Rundade sig, jobbade på ordentligt och jag satt som i en uppförsbacke, Frida tyckte hans galopp var riktigt fin. Tillslut släppte han i traven och gick riktigt fint, han insåg att det lättaste alternativet var att hålla sig till trav. Sänkte sig, kom ihop lite och böjde igenom fint. Lätt att flytta var han också. Så det var det här vi behövde.
 
Frida, alltså tränarFrida, konstaterade att hon aldrig sett en häst planera så i förväg vad han ska göra, hjärnan arbetar på högvarv hos honom och han är riktigt smart. Sånna här dagar är han inte lätt att rida. Han gör allt för att komma undan och slippa jobba. Men jag är glad att det var just en sån dag idag så vi fick hjälp med det. Det var länge sedan han var så här tjurig och verkligen försökte stick ifrån ordentligt, 1,5 år sedan kanske, men svårighetsgraden har ökat och han får mer press på sig så jag tror det är därför. Han ska bara inse att det inte lönar sig, det blev bara jobbigare, och jag måste vara jäkligt konsekvent. Han har blivit en riktig tölthäst nu, han har insett att det är lättare att tölta än trava.
 
Jag är riktigt nöjd med lektionen, trots tjurigheten och lite stress. Vi fick lite verktyg att lösa problemen när de kommer och det är vad jag var ute efter. Sen är det bara att kämpa vidare.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Oj vad du fått jobba! Huvudsaken är ju att du är nöjd i slutändan, men det är verkligen inte lätt alla gånger. I synnerhet inte om man har en häst som är för smart för sitt eget bästa :p

SV: Nu får jag dina kommentarer i alla fall :)
Jag är jättenöjd med min häst just nu, även om vi har skitmycket att jobba på så känns det i alla fall som att allt går åt rätt håll!

Svar: Ja, det var inte bara att åka med idag, när han är på sånt där humör då är det bara att rida så gott man kan. Han listade ju ut vad vi skulle göra på åttvolten på en gång och jag hann inte mer än tänka att vi skulle sakta ner och flytta innan han redan gjort det och var klar. Visst är det roligt när man bara behöver tänka och hästen gör, men idag så bara slarvade han igenom allt och då blir det ju bara fel. Och sen när han tjurade ihop och ville komma undan då får man vara konsekvent med tjurskallen :)
Vad bra! Då vet jag hur jag ska göra hädan efter.
Vad roligt ! Man behöver ju inte göra stormsteg framåt hela tiden, bara man känner att det går åt rätt håll :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-04-27 @ 20:49:43 / URL: http://videungens.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0