Panikattack men något bättre

Igår gick det väl lite bättre. Först kändes det väldigt bra i paddocken. Han kunde böja sig och lyssnade, men inte helt med ändå. Jag red med det raka äppelbettet med parerstänger och han var inte alls så där hård och drog ner huvudet iallafall. I traven rusade han mest, så jag fokuserade på min kropp och slappna av och vissa stunder blev det bättre, iallafall i höger varv. I vänster rusade han ännu mer och slog över i galopp flera gånger, så han fick ett varv i galopp och det var enda gången jag krävde av honom att jobba i form. För i galoppen fungerar det faktiskt, så länge galoppen är kontrollerade. Sedan tog vi tölten och det fungerade riktigt bra ändå. Hade inga krav alls på formen, så han hade ju huvudet högt, men han töltade på bra och jag försökte göra det så roligt som möjligt.
 
Frida suckade lite åt Serstök som knappt ville gå framåt så jag försökte peppa henne lite, och efter det när Frida började smacka högre fick Guffi spel. Skulle ta tölt en långsida till och han bara ökade och ökade. Tillslut "skenar" han runt i galopp och vi låg nästan ner i kurvorna och sprang nästan rakt in i Frida och Serstök. Ju mer jag försökte få stop ju fortare sprang han, som vanligt när paniken slår till i honom. Så när jag istället insåg att jag skulle slappna av och bara vänta ut honom började han sakta ner. Men ni vet när kroppen reagerar instinktivt, som att spänna sig, så är det inte alltid lätt att göra rätt på en gång.
 
Efter det så lugnade han faktiskt ner sig rätt snabbt och kändes mycket mjukare, han kanske behövde släppa på alla de där spänningarna? Jag hoppade upp en sväng på Serstök också för att få igång henne, men alltså, tjurigare häst har jag nog inte träffat. Sen red vi hem, Guffi hade gärna sprungit hela vägen medans Serstök inte ens ville lämna paddocken. Den ena har ingen broms och den andra ingen gas, bra kombo! Eller jo, Guffi har en broms, det har han, men igår ville han nog bara springa.
 
Magkänslan säger ändå att något inte riktigt är som det ska, men samtidigt brukar han visa att något är fel vid uppsittning och den fungerar ju verkligen bra nu. Är det bara pälssättningen? De nya skorna? Sadeln? Har han ont någonstans? Något med tänderna? Eller är det bara en period? Jag ska iallafall försöka ta ut equiterapeuten den närmaste veckan och hon kunde titta på sadel också, även om hon inte är expert på just det. Nästa söndag ska vi rida lektion för Frida, så så länge inte equiterapeuten hittar något på honom så får jag hoppas på att tränarFrida kanske har något svar på mina funderingar. Tills dess blir det bara träning från marken och kanske någon lugn skrittuteritt.
 
Finaste Uffepuff

Kommentarer
Postat av: Jenny

Hm, känner du att något inte står rätt till så är det kanske så. Man ska gå på magkänslan. Fast vad det kan vara är ju en annan fråga... Vad knepigt det låter, jag önskar att jag hade något konkret tips att komma med, men han är ju kollad i både mun och kropp rätt nyligen. Hade väl varit att ta honom till en klinik och gå igenom honom grundligt och röntga rygg och ben kanske, men det känns ju som att hans "symptom" är rätt diffusa. När hade han en längre vila senast?

SV: Hon slutar aldrig att förvåna mig! Är glad att hon inte svalde handsken... verkar som att många hästar äter nässlor nu, våra är dock extremt lättfödda så de har inte behövt någon extra mat utöver vad som växer i hagen än.

Svar: Det är synd att de inte kan prata med en. I somras, eller längre och längre var det väl inte, men han har det ganska slappt i allmänhet ändå. Det blir ju träning 3-4 gånger per vecka bara och inte särkilt hård alla gånger heller. Sen verkar han inte ha ont heller, han är ju inte halt eller motsträvig eller inte vill använda kroppen, och då känns det kanske overkill att röntga. Och han är ju normal när vi gör något från marken. Så just nu känns det mest troligt att det kanske är pälssättningen eller bara en dålig period, men man kan aldrig vara säker.
Vi har ju haft dåligt bete hela sommaren så nu är det rätt tomt på mat och dom är hungriga så de får kanske 2kg var nu så det är ju inte mycket ändå. Idag satte vi upp SMHNnät till dom så de inte kastar i sig det heller :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-09-22 @ 17:44:09 / URL: http://videungens.wordpress.com/
Postat av: Mikaela

Lita på magkänslan och att kolla en gång för mycket med ET är aldrig fel:)
Min tanke är att ni kanske har jobbat så mycket med uppsittningar nu att han ändå lite på dig till 110% och det istället visar sig i andra situationer?

Svar: Så kan det faktiskt vara, fast har han ont borde det märkas även vid annan träning från marken och där är han som vanligt. Så jag börjar tro att det troligast är pälssättningen eller en period bara. Hoppas jag på också!
guffiframidfelli.blogg.se

2013-09-22 @ 19:38:40 / URL: http://svippostina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0