Min alla hjärtans dag

Nu är jag tillslut tid att sätta mig ner och skriva om gårdagen och det riktigt bra ridpasset i paddocken. Jag har inte hunnit för vi var barnvakt åt sambons bror igår och idag har jag fått håret färgat av hans syster och varit på bio med mamma. Men nu så. Det finns risk för att det här blir ett långt inlägg.
 
Började med att Guffi inte skulle gå in i stallet så det var bara att ta tag i det för en gång skulle och träna. Så vi stod där och diskuterade hur vi skulle ha det, vi var inte alls eniga. Men han tjurar bara och tror han ska slippa, han är inte rädd för att gå in där utan det är någon annan anledning. Fick in han en gång men då drog han i magen i dörren så han skrämde sig själv. Så vi gick ut igen och började om, med samma diskussion. Tillslut sa jag till han "Ska jag behöva bli irriterad på dig?" men fortfarande lugnt och sen kunde vi helt enkelt gå in i stallet. Så vi provade en gång till och då gick han med på en gång. Sen kunde han inte stå still i stallet, trippar runt och glömmer bort var jag är. När jag borstat klart kunde han iallafall stå någolunda stilla. Det började alltså inte så bra, men så fort vi kom ur stallet så lugnade han ner sig. Men jag hade sänkt min förväntningar, och skulle varit nöjd även om det inte blev någon ridning.
 
Men det gick så jäkla bra! Inga problem med uppsittningen, trots traktorer i närheten, bilar som körde förbi och vatten som droppade från stalltaket. Sånt där som brukar göra honom nervös igen, men inte igår. Bestämde mig att jag skulle börja rida redan från början. Brukar vara lite slarvig med det och då tar han chansen att göra tvärtom vad jag vill. Han kändes väldigt mjuk, ridbar och med mig redan från början. Vi kunde rida på spåret utan problem redan från början. Pigg var han också! Skulle han fått välja hade det varit galopp hela tiden. Hade en sån bra känsla hela tiden, allt var inte perfekt men det fungerade iallafall. Tölten satt för det mesta som ett smäck och det går verkligen att jobba honom i den nu, varv på varv med glädje. Förutom i vänster varv där han mer än gärna ville slå upp i galopp och hoppsaskuttade med frambenen, men han hade en glad inställning hela tiden så ja, så det gjorde mig ingenting. Ett gott skratt fick jag iaf. Framåtbjudningen var det ingen brist på! Han fick även galoppera som han ville, åh den där galoppen är så härlig. Han är så lätt att jobba med i galoppen och böja genom hörnen. Men han fick också bara springa av sig. Traven var också riktigt fin.
 
Så här jäkla bra har det nog aldrig gått för oss när vi varit själva. Vi har bara fått till det så bra under ridlektioner. Jag tror verkligen vilan gjorde oss båda gott och vi har lärt oss mycket. Och vet ni vad? Jag hade turen att Hugurs medryttare var ute och smög med sin kamera så hon kunde fota oss också! Jag har inte fått några bilder än, men jag hoppas det blev något bra. Oavsett så gick det jäkligt bra och han gav mig så mycket glädje!
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Vad kul att det gick så bra! Skam den som ger sig, och tur att det kommer sådana bra dagar emellanåt. Det är nog tack vare din träning och tålamod som han är så trevlig, åtminstone vissa dagar när han kan slappna av ;)

Svar: Ja! Jag är så glad att jag faktiskt red ändå, för det var så jäkla roligt :) När det går så där bra vet man att man gör rätt :) Nu väntar jag bara på bilderna, det var lite snöoväder i helgen så fotografens internet fungerar fortfarande inte...
guffiframidfelli.blogg.se

2014-02-18 @ 19:48:24 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0