Guffis stam

Jag har alltid sagt att Guffis stam är ganska ointressant, han är ingen "fin" häst direkt och jag har inte hittat så mycket information heller. Jag har tidigare försökt få fram bilder och information om han mamma, men inte hittat mycket. Det finns ett sto som heter precis samma sak, Fidla frá Enni, som också är född på 80-talet. Jag har lyckats blanda ihop dom ett antal gånger och trott att jag hittat en syster eller bror till Guffi, men nä, så var det tydligen inte.
 
I söndags började jag söka mer på hingstarna i Guffis stam. Guffis pappa är som kanske en del vet även hans bror, han är inavel alltså. Hans pappa är ännu mer ointressant än hans mamma faktiskt. Men, Guffis farfar, är Ófeigur frá Hvanneyri, vilket jag helt missat. Han är väl inte så tokig eller? Jag har inte så bra koll på sånt här, men det finns rätt mycket bilder på honom. Jag hittade en beskrivning av Ófeigur och vad han brukade nedärva till sina avkommor. Guffi verkar ha ärvt väldigt mycket från sin farfar.
 
"Ófeigur blev afkomskåret første gang i 1980 og fik 1. præmie med et gns. på 8,07 for 6 afkom. I domsordende blev det fremhævet, at Ófeigur's afkom er stærktbyggede ofte lidt grove heste, med velansat, slank men lidt dyb hals. Afkommene har ofte groft hoved og tynd og kort man og pandelok. Benene er stærke, men ofte udaddrejede fortil. Viljen er hård og energisk, ofte med egenrådigt sind. Alle gangarter er flotte med gode bevægelser og især lange bagbensbevægelser." http://www.ishest.dk/avlsside/artikel/ofeig818.htm
 
 
En annan jag hittade är Sylgja from Miðfelli, och vet ni vad, det är Guffis lillasyster! Och den här gången har jag dubbelkollat att det faktiskt är rätt mamma. Länken till filmen fungerar inte, så ni får gå in här om ni vill se henne.
 
Hittade också bilder på en "kusin" Hrannar frá Enni, de har samma morfar, Þytur frá Enni, och här kan man ju snacka om likhet!


Kommentarer
Postat av: Jenny

Kul med släktforskning! Fast det är knepigt med islandsfödda ibland, inte lätt att hitta information, i synnerhet inte om stona, och så kan man ju aldrig vara säker på att de faktiskt har rätt föräldrar på pappret heller :p

Svar: Jag har märkt det, det finns väldigt lite info och bilder på ston men lite fler på hingstarna iallafall. Helst av allt skulle jag vilja se hur Guffi såg ut som föl, men det är ju omöjligt. Jag tror iallafall Guffis föräldrar enligt hans papper är hans riktiga, varför skulle man hitta på att han är inavel liksom? :)
guffiframidfelli.blogg.se

2014-02-04 @ 18:51:02 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0