Hästig påskhelg

Det har varit väldigt skönt att vara ledig i fyra dagar och spenderat nästan all tid i stallet. Jag började med en riktigt lång dag i fredags. Kl 9 kom hovslagaren och skodde Guffi och den här gången blev jag nöjd. Har varit lite lur på om jag ska byta igen, men efter att ha velat fram och tillbaka alldeles för länge kändes det bäst att ringa han. Tur som jag hade kunde han komma när jag var ledig så ta ledigt från jobbet behövde jag inte heller. Guffi bajsade dessutom bara 2 gånger under tiden! Sist tappade jag räkning efter 10e gången på mindre än en timme, så han kanske börjar vänja sig vid hovslagaren och då är det kanske dumt att byta. Efter det red vi ut tillsammans med Frodi och Anki och Hugur och Terese. En riktigt härlig vårdag med strålande sol var det och glada hästar. Allt gick bra förutom på hemvägen när det så klick i huvudet på Guffi och han stängde av. Varför vet jag inte riktigt, men vi skrittade resten av vägen hem. Efter det red jag Salka åt Karin en stund. Hon har varit borta hela helgen så jag ställde upp och motionerade Salka. Första gången jag red henne, rolig svart liten häst. Hon är bara 6 eller 7 år, men jag tror hon kan bli fin.
 
I lördags blev det bara mys och borstande utanför stallet. Det var precis vad jag behövde. Bara få vara utan måsten. Upptäckte att Guffi fått röda slingor i manen och hur lång och tjock den blivit. För övrigt känns det rätt onödigt att bara borsta på honom så där, för han är en riktigt smutsgris. Tur nog har han helt rätt färg för att det inte ska synas så väl.
 
Det blev en lite underlig vinkel det där, men här är han alltså välborstad...
 
Igår tog jag med mig mamma till stallet så hon red Hugur och så traggla vi runt i paddocken en stund. Gjorde ungefär samma jag fick göra för Malin i söndags. Stor volt, flytta bakbenet och känna efter så han verkligen flyttar rätt och inte fuskar åt vänster. Tänka på vad jag gör med kroppen och allt det där. Tölt på volt och åg vad bra det gick! Kändes riktigt bra och jag har hittat knapparna när han slappnar av och gärna vill falla ner i traven så måste jag vara snabb och rida bort det. Tänk vilken tölthäst jag helt plötsligt fått! Sen red jag Salka en gång till en kort stund. Hon var lite med rollig än i fredags men kastade inte alls runt med huvuet så mycket. Bara man visar henne var hon ska vara så går hon där. Han tappar fokusen fort om man inte gör något, precis som Guffi. Även han har hållt på att kasta med huvudet rätt mycket, så det finns likheter emellan dom. På kvällen vid 10 åkte vi tillbaka och kvällsfodrade hästarna i varsin pannlampa eftersom stallägarna åkte bort.
 
 
Idag blev det en uteritt med Ör och Linda och Hugur och Terese. Trodde det skulle vara kallt när det var så mulet men det blev riktigt varmt efter ett tag. Hade lite för mycket kläder på mig. Vi hade en trevlig tur. Guffi kändes lite trött men jag tror det kan bero på att vi red precis innan middagstiden på eftermiddagen. Vid den långa vägen perfekt för tölt blev det omkörning i tölt, den längst bak töltade om och de andra två skrittade. Om och om igen, kändes riktigt bra. Han tyckte inte alls det var jobbigt att springa om dom andra, brukar bli lite sura miner när han måste göra det. Galoppbacken upp till kossorna sprang till och med Hugur om oss och Guffi saktade så klart ner som den liggairumpanhästen han är. Efter turen blev det middagsfodring och glada hästar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0