Lördag och stalltjänst

I helgen har jag stalltjänst och jag började med att försova mig, vaknade 8 när jag egentligen skulle vara i stallet. Men mamma var snäll och gick upp innan mig och släppte ut Fylkir och Lykkur. De står inne på nätterna för att Fylkir har haft fång och Lykkur har en inflamation i ena benet. När jag kom upp hade även Andrea vaknat som jag skulle rida tur med. Vi började med att spåna alla spiltorna i verksamhetsstallet eftersom de tömt alla och spolat rent hela stallet. Sedan hämtade vi in de blöta hästarna. När vi hade borstat klart allaihopa öppnades himlen och turryttarna kom. De insåg ganska snabbt att det var bäst att ställa in, så vi slapp rida tur i spöregnet. Istället blev det fika inne i puben.

Sedan fick hästarna gå ut igen och mamma cyklade hem och sydde fast rumplappen på Guffis täcke som bara satt fast i en lite pytte tråd! Under tiden mockade vi lite snabbt och sedan smörjde jag in Guffi lite där han blir som torrast. Är ingen idé att smörja mer när allt bara regnar bort. Helt plötsligt blev Guffi lite less på mig så han backade och drog, så panikhaken på grimskaften han satt fast med i spiltan lossnade. Så då vände jag på honom så han stod med huvudet ut i stall gången och var söt.

Passade då på att träna lite på att han skulle stå kvar även om jag gick iväg för att hämta något. Så fort han tog ett steg framåt fick han backa ett tillbaka, och tillslut förstod han och stod still. Duktig kille. Annars brukar han följa efter mig när jag går iväg. Sedan kom mamma med täcket så han och KB fick äntligen gå ut. Mamma var förresten igår till en häst/travaffär som lagar täcken och dom sydde på kardborrebandet på flughuvan! Så nu har han två stycken. Han gillade dock inte den blåa för den hade åkt av i hagen. Jag måste göra en hål så man kan sätta fast den i täcket.

Vi gjorde klart det sista i köket och gick sedan ner till valackerna igen för att leta Guffis nya flughuva och kolla så tråden inte var trasig någonstans. Efter oss fick vi lilla Tyvar som gärna vill vara med och kolla vad man gör. Mamma började plocka hallon som växte på utsidan av staketet, och gissa vem som slukade dessa med stor glädje? Tyvar. Han gick så nära mamma han bara kunde för att få mer. Guffi fick också smaka på ett och han verkade också gilla det. Tyvar följde med oss hela vägen till utgången och där fick han några fler hallon av mig. Sedan cyklade vi hem och pannkaka.

 

Guffi och Tyvar äter hallon.

På vägen hem stannade jag på Biltema och köpte 3 stycken bagageband. Imorgon tänkte jag laga lite exemtäcken och behövde nya spännen, så här ska det sys! Tänkte laga mitt täcke från Ullared som jag köpte förra sommaren med gick sönder på en gång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0