Söndag

Idag blev det en heldag i stallet. Vi började med att gå stohagen och kolla staket, småtjejerna hade krypit under tråden till en anna del av hagen med mer mat i, så vi fick stoppa tillbaka dom. Sedan fixade vi lite i stallet och sedan hämtade jag in Guffi för att rida. Kändes verkligen som att hösten helt plötsligt har kommit, och det vill jag inte! Augusti är inte en höstmånad! När jag hämtat Guffi fikade jag och mamma, och Guffi. Tog med honom till bänken så han kunde äta lite gräs, men han var mer intresserad av min ostmacka och kex. Man kan ju inte kalla honom kräsen. Efter fikat fick han stå lös på gräsmattan och äta medans jag borstade.

Det blev en tur till Ridstadion där vi red runt en sväng. Han var ganska trög i början så när vi väl kunde springa började vi med en galopp för att komma igång lite. Dock var det en del vattenpölar på stigen så jag höll på att hamna uppe i ett träd. Så efter galoppen blev det vattenpölsträning! Gick ju bra vissa gånger, andra krumbuktade han bara. Sedan blev det töltträning. Fokuserade mycket på det förberedande och igångsättningar och det gick riktigt bra. Vissa gånger när vi saktade av blev det skritt på engång, och inte några trav steg som det oftast blir. Sedan blev det trav i olika tempon, han är så fin när man travar riktigt sakta i en fin form, fina häst! Vi hade lite vattenpölsträning efter det också.

När vi kom tillbaka till stallet fick han mat och jag smörjde äntligen in honom med bio-skin. Har ju bara regnat de senaste dagarna så det har varit helt onödigt. Men nu är det gjort ordentligt, fick kramp i handen. Mamma kom upp igen och vi gjorde ordning Guffi och lite i stallen igen. Det är mögel i privathästsadelkammarna så vi packade ihop alla mina saker och stoppade in dom i bilen. Ska göra rent allt imorgon.

Sedan gick jag ner och frågade stallägaren om vi skulle göra något mer. Då fick vi uppgiften att flytta om ston och valacker i hagarna. Så vi tog tag i denna lilla uppgift. Stona följde snällt med till sin nya hage men svettigt blev det att jaga på dom.

Sedan skulle valackerna från övre delen till den undre, sedan genom tunneln under vägen och ut på andra sidan. In till undre delen gick bra, för där fanns det ju massa mat! Glada killar kan jag säga. Guffi var dock redan i den nya hagen på andra sidan vägen så han sprang fram och tillbaka och försökte hitta sina kompisar. Vi jagade och jagade och jagade. Snacka om envisa killar. Varför gå igenom tunneln när det finns massor av maten där man redan är? Tillslut hade vi fått igenom alla utom 7 st varav en var Guffi som kommit igenom tunneln till dom andra. Då gav vi upp, det gick inte när man bara var två personer. Så vi gick svettiga och trötta upp till stallet igen. Där hittade vi lite bärhjälp så vi kunde ge dom ett badkar att dricka vatten ur. Sedan skulle det bara fyllas med vatten, som tar ett tag. Så vi åkte hem och bytte om och hämtade fika. Vi var ganska blöta efter hästjagandet. Sedan satt vi och tittade ut över hagarna och fikade.

Imorgon blir det en städ- och sydag hemma hos mamma. Tror det blir longering för Guffi bara.

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Jag brukar också ha sydagar, det är mysigt tycker jag. Jag älskar att pyssla :)



Sv: Jag gillar också att köpa saker när de är billiga, rea är verkligen något för mig!



Du får ta och åka någon gång nu snart då ;)

2011-08-07 @ 21:36:41 / URL: http://barefootangel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0