Ajajaj-torsdag

Idag blev det inte alls som jag tänkt mig. Skulle egentligen jobba hela helgen, men behöver bara göra det imorgon så jag passade på att åka till stallet. Kvavt, varmt, fuktigt, regn ibland och ett tryck i luften, inget trevligt väder alltså. Guffi ville inte alls gå in från hagen, var allmänt motsträvig hela tiden och stod mest bara stilla och hängde med huvudet. Sen ville han inte alls gå ut ut stallet när vi skulle rida och inte heller gå in i paddocken. Väl där inne spände jag sadelgjorden, pillade med tyglarna lite så han skulle sänka huvudet som jag alltid gör och hoppade upp - och for i backen ungefär lika snabbt. Antagligen råkade jag peta till honom med foten vid rumpan på väg upp så han blev rädd och fick panik och började bocka, ordentligt. Håll i mig så gott jag kunde i ungefär 2-3 bockningar svor för mig själv i huvudet "Fan jag vill inte åka av!" (inte av rädsla utan för att jag inte vill att han ska kunna få av mig när han blir rädd, eftersom han gjort så förut och satt det i system). Men tillslut gav jag upp och störtade ner i backen och gled en bit i gruset. Guffi bockade några till gånger, men lugnade ner sig sedan. Kvar låg jag på backen och hade fruktansvärt ont i vänster sida av kroppen, den jag landade på. Tillslut kom jag upp igen, haltandes och ont gjorde det fortfarande. Men jag slog bara rumpan/höften och skrapade knät och armbågarna lite smått.

Var fast besluten att jag skulle upp på honom igen, så jag började gå runt med honom en stund och hängde sedan på honom. Han blev stel som en pinne och spjärnade emot med benen, ingen idé att ens försöka då. Så jag gick lite mer medans mamma hämtade longerlinan. Longerade honom sedan en stund i båda varven, skritt och trav för att få honom att slappna av. Mycket beröm när han sänkte huvudet och frustnade och lite godis. Sedan provade jag att hänga lite igen, med mycket beröm och godis. När han stod ganska lugnt försökte jag att hoppa upp, men benen bara skakade och Guffi började backa, så jag gav upp. Hängde istället i stigbygeln och la mycket tygnt i den och gjorde ganska kraftigt rörelser, han reagerade inte. Men upp kom jag inte igen, skit också!

I boxen efteråt var allt frid och fröjd, då var han snälla lilla Guffi. Jag hoppas verkligen inte att han gör så här nästa gång igen, då får jag börja om igen. Har slitit i snart 2 år för att få honom så lugnt och fin han är nu.

Har någon någon tips på vad man kan göra med en sån här häst som kan få sånna panikattacker av att någon rör hans rumpa när någon sitter på ryggen och han är "instängd"? Jag försöker ha grinden till paddocken öppen, men nu var det andra som red samtidigt och de vill gärna ha den stängd. Vi hade det efteråt när jag longerade och då blev han ju som sagt lugnade. Han fick sån här panik en gång förra sommaren på stallbacken (han har fått det i paddocken några gånger sedan dess också) av att jag stötte emot foten på en cykel, då bockade han en del men lugnade ner sig sedan, och då hade jag också bara en stigbygel. Vad ska jag göra?

Kommentarer
Postat av: Josefine

Vår hingst vi hade var likadan!



Med honom gällde massa träning, upp och ner hopp från alla håll och kanter, massa beröm, se till att ALLTID hoppa upp på en lugn plats och aldrig skynda sig upp utan ta god tid på sig och fokusera!



Han blev otroligt mycket bättre, men det tog flera år. Men Frida fortsätt kämpa jag vet att du klarar det! :D

2011-07-22 @ 23:05:05 / URL: http://isbitarna.se
Postat av: Amelie - stallviggeby.blogg.se

Super fin blogg du har ! Hur gammal är din häst och tävlar ni något?

2011-07-22 @ 23:09:22 / URL: http://stallviggeby.blogg.se/
Postat av: Josefine

SV: Mitt bästa tips är att ALDRIG ge sig! Smart där med att bara hoppa upp och sedan kanske göra något annat, mata han med godis ur handen när du hoppat upp kan också vara en bra sak! :)

2011-07-22 @ 23:56:03 / URL: http://isbitarna.se
Postat av: Natalie

säger som josefine, fortsätt hoppa upp och ner, =) och kanske träna på att klappa lite försiktigt på rumpan när du sitter på. eller får han panikattacker då också? =(

2011-07-23 @ 17:30:05 / URL: http://n-rongvall.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0