En helt vanlig onsdag

Red ett pass i paddocken själv idag, var ett tag sedan jag gjorde det utan sällskap. Började med att rida som i ett timglas över hela paddocken för att böja igenom honom. Han är lite mer böjbar än tidigare men vi har mycket mer jobb att göra med den där stela halsen. Red sedan på en stor volt i båda varven och tränade på kortskritt och fånga upp honom för att kunna tölta på böjt spår. Han brukar ofta gå ifrån mig antingen framåt eller åt sidan när jag försöker korta skritten, men vi har blivit bättre på detta, jag är mer konsekvent i ridningen och har jag bestämt mig för något så ska vi göra det. Han töltade på bra i båda varven men har väldigt svårt för att böja på halsen samtidigt. Han går väldigt rakt i kroppen fast vi rider på en volt och det behövs verkligen tränas på.

Tänkte sedan att vi kunde ha lite roligt och tog trav, sedan tänkte jag att vi kunde ta några skutt över hinderna som låg kvar efter gårkvällens lektion. Men där sa Guffi nej. Han vägrade hoppa! Jag som verkligen ville och tänkte att vi skulle ha roligt, men han bara krumbuktade och stack iväg förbi hindret precis innan. Lyckades få honom att hoppa en gång, precis ute på sidan över hinderstöder, en grön sockerbitaktig sak.

Så jag gav upp efter många försök, blev så irriterad ett tag på honom så jag hoppade av och gick några varv för att lugna ner mig. När jag hoppat upp igen tog jag trav igen och tog galopp, lät honom rulla utan att hålla särskilt mycket i tyglarna, och när jag ville att han skulle sakta ner lutade jag mig bara lite bakåt och får honom att stanna utan att använda tyglarna, bara sits och rösten. Brukar göra så när vi behöver springa av oss och göra något ganska roligt utan så stora krav, och han lyssnar väldigt bra på mig då.

Sedan blev det exembehandlig för fulla muggar. Han kliar av sig huvan, fast den sitter fast i täcket och hänger runt halsen på honom så jag slipper iallafall leta efter den. Men nu hoppas jag att han inte kliar sig i helgen när jag ska jobba.

Ni får ursäkta att det blev mycket text och inga bilder. Jag tänkte försöka lägga upp en lite kort film jag filmade i hagen idag, som Veckans film nummer 1. Så ni har något roligt att se fram emot iallafall. Och jag slänger in en bild här nere från några veckor sedan tagen med mobilen. Söthäst!


Kommentarer
Postat av: Natalie

vilka söta ögon han hade på närbilden =)

2011-06-06 @ 07:53:29 / URL: http://n-rongvall.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0