Varför inte barbacka

Jag fick en fråga om mitt förra inlägg, varför jag inte kan rida barbacka ännu på Guffi. Så här är svaret.

Innan jag började rida honom (och sedan köpte honom) så var han känd för att bocka av ryttare. Han har gått som turridningshäst när han kom till Sverige tror jag, men han är en enmanshäst så det var antagligen inget han gillade. Så när mitt förra stall köpte honom så kastade han av de som försökte rida på honom. Sedan fick han stå i ett år innan jag började rida honom. Med mig bockar han inte lika mycket, men det händer om han får panik eller är på dåligt humör. Om man tex tar av sig en jacka medans man sitter på och den tar i rumpan tycker han det är jätteläskigt, och en gång fick han panik och sprang runt i paddocken några varv, helt okontaktbar, så jag åkte bara med. Han stressar upp sig själv väldigt lätt när han inte har någon väg "ut" från det läskiga. Jag har provat att rida barbacka på honom två gånger, ena gick det bra, då var vi själva. Andra gången bockade han av mig, så vi måste träna på det i lugn och ro för jag ska kunna komma upp utan sadel. Därför är det en framtida dröm att kunna rida ut barbacka, eftersom vi har mycket träning framför oss innan vi är där. Jag älskar att rida barbacka, och det vore underbart att få göra det på Guffi en vacker dag! Men det får ta den tid det tar innan vi är där.

Kommentarer
Postat av: Linda

Sv: Jag hade gärnat bju på tårta, på stor fika:D!!

2011-10-19 @ 20:50:03 / URL: http://mittangsull.blogg.se/
Postat av: Jenny

Ni kommer nog dit så småningom. Känsliga hästar får man ta det väldigt lugnt med men jag är säker på att du kommer få uppleva härliga barbackaturer på honom i sinom tid :)



SV: Jag tror katter förstår sådant, vem de ska ödsla energi på för att få mat ;)

2011-10-21 @ 15:41:25 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0