Blåsig dag i stallet

Här sitter jag på golvet i vardagsrummet och får nackspärr av att titta upp på tvn och äter chokladkanin. Jag älskar chokladkaninen, chokladtomtar och liknande som bara säljs vid jul och påsk. Idag hittade jag, lite smått gömde, chokladkaninen från Lindt för 10kr på ICA, så en sån slank ner i korgen...Mums!

Ida tog jag bussen och sedan cykeln ut till stallet. Mötte en lite förvirrad man med barn som letade efter en väg till Erikslund, jag hoppas han hittade rätt utefter min vägbeskrivning men man vet ju aldrig. Guffi gick snäll med in i stallet utan problem och utan Serstök så han har nog vant sig nu, hoppas jag. Dessutom gick han själv in i sin box utan att jag sa till, så han vet också vart han bor. Jag försökte ha honom lös i gången när jag tog av täcket, men han tyckte annorlunda. Eksemtäcke är ganska bra ändå. Ingen lerinpackning förutom på huvud och ben och massor av vinterpäls lossnar och lägger sig i magplatten som bara är att tömma. Dessutom plattar det till vinterpälsen så det såg ut att ha försvunnit 75% sen igår kväll, perfekt!


Det blåste en del ganska jättemycket idag, men på gården är det ganska vindstilla tack vare granarna och björkare som skyddar. Guffi var lite spänt, och tidigare har jag faktiskt oftast låtit bli att rida honom i såna här fall, men den senaste tiden har jag gett mig fan på att jag ska rida ändå. Anledningen har varit att när han är spänt kan han lätt få panik och man åker i backen, men om han inser att jag inte rider när han är spänt kommer han snart sätta det i system, den gamla kloka herren som han är.

Vi började på planen på baksidan i skitt och gjorde ganska basic saker. Böja, ställa, flytta, hålla oss lugna, mjuk i handen osv. Det känns bra att backa några steg och verkligen koncentrera sig på sånna här saker och riktigt påminna sig själv, även om man gör de oftast varje ridpass ändå, så blir det en annan sak tycker jag. Sedan kortade jag upp skritten och då gick han bara emot emot emot, på tvären, bakåt, ja allt förutom framåt, men efter en del övertalning blev det bättre och vi gick ut till grusvägen och tränade tölten där. Några gånger fram och tillbaka blir det, och han har hittat sina ställen där han latar till sig och försöker bryta av till trav. Sista gången fick vi till det riktigt bra när vi vände, det blir som en lite vändplan där så man gör en volt. Höll tölten och böjde sig lite lite åt vänster som är så jävla svårt annars!  Man får vara glad för det lilla och på vägen tillbaka till stallet fick han sträcka ut i en snabb galopp och sedan skrittade vi av.

Mat, på med täcke, spraya flugmedel, äta digestivekex och ut i hagen igen där de fick sitt mittpådagenhö av mig. Sedan kom sambon och hämtade mig så jag slapp cykla, nu är bara frågan hur jag ska ta mig dit och cykla tillbaka cykeln...

Om Guffi skulle se den här bilden skulle han nog skämmas och slå mig för att jag lägger upp den, men han är så söt ändå! Den andra bilden är hagen där de står och äter under jättegranen.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Haha, älskar E.T.-bilden ;D Lite lustigt det där hur håret blir som kakor som lägger sig i magplattan, men praktiskt ändå, det är ju bara att tömma, som du säger.



SV: Ja, jag önskar att jag hade haft kameran redo för även om jag fick hjärtat i halsgropen så såg det rätt kul ut, när hon reste sig såg hon ut som om hon tänkte "oj, såg nån det där?" innan hon sprang vidare :p

2012-04-25 @ 21:00:40 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: svea-karin

Ja det är bara att komma och ta lite kort på honom :)



Vet inte om det blir några fler tävlingar nu i vår. Har massor med flytten... dessutom är lyftingur på träning i östersund.

Vi får se :) ska iaf tävla Moa och Oskadis på en nattfaris tävling i helgen.

2012-04-25 @ 23:27:27 / URL: http://karinmattson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0