Dagens uteritt!

Idag blev det en mysig uteritt med en del fart i ungefär en timme, våran längsta på länge. Först hade vi lite problem med att komma iväg. De andra höll på att lägga tak på lösdriften så jag ville inte hoppa upp under tiden, så vi fick beordra dom att ha lunchpaus medans vi kom iväg. Visst gör det inget med ljud här och där, det är bara bra, men just när jag hoppar upp just nu vill jag inte ha något störande moment som kan förstöra för oss. Jag vill kunna lita på att Guffi inte bockar av mig innan det får byggas omkring oss igen.
 
Jag hade nog satt lite krav på mig själv idag att jag måste komma upp så jag kan rida två dagar nu ordentligt, och därför blev det lite nervöst. Jag ville ju verkligen upp. Allt gick faktiskt bra, tills jag satt på ryggen ordentligt för då spände han sig och hoppade till några gånger innan allt var lugnt. Vi gav oss iväg ut i skogen och bort till den nya slingan vi hittade på ett litet berg. Vi tog ett varv där och det gick riktigt bra, hästarna verkade tycka att det var roligt med lite klättring. Det är ju så platt här så det är inte lätt att hitta, men nu har vi en liten slinga i närheten iallafall.
 
Men vi kände oss inte nöjda då utan red bort mot där vi varit förut, där det är en bom över vägen som man får rida runt i skogen. Där inne blev det både trav och tölt och gud vad skönt det var att tölten fortfarande satt! Han bara flöt fram, det var så lätt och ganska fort gick det också, kunde bara sitta där och njuta! Frida och Serstök hade dock lite svårt att hänga med i tölt så vi fick ta några meter i taget. Visst hade han huvudet lite högt och hela den biten, men man kan ju inte kräva för mycket så här första ordentliga töltsträckorna efter all vila i sommar. Kunde dessutom släppa en bit på tyglarna innan han föll ner i trav, men åh vad duktig han var! Blev en lite busgalopp innan vi kom in sista biten i skogen också, Guffi bara flög iväg och tyckte det var jätteroligt. Det var bara att åka med och njuta igen. Två svettiga hästar och ryttare kom tillbaka till stallet, men nöjda var vi allihopa.
 
En gammal töltbild från i höstas.

Kommentarer
Postat av: Jossan

Varför bockar han? (dum fråga men har det en orsak?)
Sv: Ja, pälsplans använder jag typ varenda dag ändå så ;) Haha! Lite beroende av det och sen vill jag inte slita på manen i onödan så det missbrukar vi! ;)
Ja, det är sant. Salvorna är ju rätt dyra i längden ändå ;)

2012-08-18 @ 19:47:29 / URL: http://semtegensis.blogg.se
Postat av: Mikaela

Grattis till uppsittningen!

2012-08-18 @ 20:32:27 / URL: http://svippostina.blogg.se
Postat av: Jossan

Sv: Jaha, va konstigt! "/
Hahaha! Ja! Så sant, så sant!

2012-08-18 @ 21:36:31 / URL: http://semtegensis.blogg.se
Postat av: Fia

Härligt hörru! :)

sv; Ja, det är faktiskt synd. Borde komma på ett bättre system, på något vis... Iof är det ju bra att de får iaf en 5a för ovisad gångart, annars hade det verkligen varit lågt.. :)

2012-08-19 @ 02:11:49 / URL: http://www.meistaraverk.blogg.se
Postat av: Alexandra

Det låter då väldigt härligt! Så skönt när det verkligen kan flyta på så! Hoppas det fortsätter framåt för er :)

Sv: Ja det verkar väldigt fint där uppe. Vi var ut på Åstön och runt Söråker, väldigt fint där med :)
Vintern här är ju ingen höjdare direkt hellre kallt och snö än massa blött slask.
Har ni planer på att flytta upp igen någon gång eller hur ser det ut?

2012-08-19 @ 13:25:46 / URL: http://barefootangel.blogg.se
Postat av: Fia

sv; ja, det är tråkigt, borde verkligen hitta på något när det kommer till fyrgångarna. Tror tom de höjde procenten för passen det här året, har jag för mig?

Ja, den övningen var faktiskt super :)

2012-08-19 @ 18:47:10 / URL: http://www.meistaraverk.blogg.se
Postat av: Fia

Nej, det tror jag inte, det råkade väl bli lite så. De höjer och sänker ju lite här o. var, tror däremot de sänkte skritten vilket ju är bra då den ofta inte kommer fram som sitt bästa under visningen. Hästarna ska ju sprudla av vilja och power under visningen, och då tar ofta skritten stryk av det. De andra visningsmomenten minns jag däremot inte något om.. Men de jobbar ju på att kunna förbättra pga den skillnad som finns

2012-08-19 @ 21:37:47 / URL: http://www.meistaraverk.blogg.se
Postat av: Fia

Ja, fast samtidigt så måste man ju "belöna" passen då den ändå är så pass unik, och man är rädd den skall kunna avlas bort. Men vettefan.. Ja, man tycker ju det vore lättast om alla hade samma värde..? Eller kanske om fyrgångarna skulle ha något helt eget där passen inte alls är med i räkningen? Men då kanske det kan bli orättvist åt det hållet istället då det är en sak mindre att bedömas på, eller så kan de räkna in endera långsam tölt eller galopp i totalen istället eftersom de inte gör det nu?
Ja-a... haha. Kanske det jämnar ut sig någon gång i framtiden :)

2012-08-19 @ 23:40:58 / URL: http://www.meistaraverk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0