Torsdag

Idag blev det en lång dag i stallet. Kl 13 skulle veterinärern komma och vaccinera Guffi och några småpluttar. Cyklade ut 1,5 timme innan så jag skulle hinna rida. Det blev en töltpass i paddocken. Det snöade lätt och var riktigt mysigt. Ville få Guffi att släppa efter lite i tölten, han blir stel och vill inte alls böja sig. Ibland känns det som att man töltar på tvären. Men vi gjorde några framsteg och det släppte lite iallafall. Blev lite kravlös trav på slutet också, men det var en lyckat pass. Sedan fick han stå vid bommen och äta i väntar på veterinären som var sen. Jag fikade tunnbröd och varm oboy under tiden.

Sedan kom hon och började med de små. De funderade på om Kongur hade pälsätare och det har hon nog. Han ser hemsk ut ovanför virveln bak, stora sår har stackarn. Men de andra busarna tuggar nog på honom lite också när de busar. Sedan fick Guffi sin spruta, inga problem. Fast han blev ju stressad som vanligt när det kommer någon ny som ska hålla på med honom. Efter det var det Kraflas tur. A ville ta blodprov för att kolla så hon inte har Borellia. Hon har varit lite konstig, så hon ville kolla för säkerthetskull. Ingen sammarbetsvillig häst det där, nålar är tydligen väldigt äckligt. De kollade tänderna på henne också, spännande att se vad det gjorde. I mars skulle Frostros vaccineras och då ska vi kolla tänderna på Guffi också, för hon hann inte idag. Ska bli skönt att göra det, kanske därför han är lite stel när det går fortare än skritt.

När veterinären hade åkt hjälpte jag A att släppa ut de små. Vi fick lite problem kan man säga. För att släppa ut dom i sin hage måste man gå igenom verksamhetshästarnas hage. A satte upp en provisoriskt plastband, men Flúga har lärt sig att om man biter tag och drar så lossnar det. Varför ska det vara plastband i hennes hage liksom? Så när vi kom med Dis, Djörfung (?) och Naggur som var lös, gör Flúga just detta. Jag stod på en isfläck och Djörfung vägrade gå in i deras hage, för Dis stod ju stilla med A som höll i tråden och försökta mota bort de andra. Så det var bara att snabbt ta Dis och gå in med henne så följde de andra med in utan att blandas ihop med Flúga och hennes vänner.

Sedan gav jag mig av på cykelturen hem. Mina knän gillar inte mig och cykeln just nu, började förra veckan med att göra ont i dom. Skitknän. När jag kom hem tog jag tag och städade och körde den underbara dammsugaren, det är nästan roligt att använda den. Nu har jag ätit middag och tittar på Äntligen hemma, ska nog försöka plugga lite också.


Kommentarer
Postat av: Adina & islandshästen Funi

Svar: Jag har också varma vantar, men är inte vidare frusen av mig (för att vara tjej). Tjejer fryser lättare än killar oftast. Konstigt egentligen, eftersom tjejer ofta har lite mer hull än killar - och fett håller ju värmen ju.

Men ändå lite skönt med uppvärmda, särskillt i skidbacken. Usch vad kallt det var sist.

2012-02-09 @ 23:22:22 / URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/
Postat av: Louise

Nu är min bloggtävling om det lila schabraket avslutad. Vinnaren är dragen, så kika in och se om du blev vinnaren denna gången :) kram

2012-02-11 @ 14:14:09 / URL: http://louiseoden.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag vill se lite nya ridbilder på dig och Guffi :)



Sv: Eller hur, hua mattes röda snygging!

2012-02-11 @ 21:17:19 / URL: http://mittangsull.blogg.se/
Postat av: Linda

Sv: Jasså han blir lite småputt när du stör mitt i maten? Det där minns jag med en annan häst som stod inhyrd här, han var van att gå på fri tillgång men så blev det portion istället och grinpelle vill jag lova.

2012-02-11 @ 21:18:23 / URL: http://mittangsull.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Sv: Ja det är ju lite som att ha en unghäst just nu. Man vet aldrig vilken gångart som det bjuds på;)

Lustig känsla bara han som varit så himla "rädd" för att trava ett ta och så gör han inget annat än att trava!

2012-02-12 @ 11:08:38 / URL: http://svippostina.blogg.se/
Postat av: Linda

Sv: Ja men visst :)

Hmm men kan inte din sambo ta kort på er då? Han verkade ju så snäll så det ska väl inte vara nå problem att locka med han ;)

2012-02-12 @ 15:25:21 / URL: http://mittangsull.blogg.se/
Postat av: Paulina

Vilken fin Bild!

2012-02-13 @ 19:22:17 / URL: http://fotopaulina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0