Eksemrapport

Nu har jag bestämt mig för att köpa ett halsband mot insekter och hoppas verkligen att det fungerar. Tänkte vänta till NM för de skulle ta med dom dit, så slipper man fraktkostnaden. Nu hoppas jag bara på att jag är ledig någon av dagarna.
 
Guffi har väldigt mycket sår i ansiktet nu och kliar av sig huvan väldigt ofta. Han är inte vacker kan jag säga. Idag blev det både Bio-skin, Helosan och tjärsalva på det värsta. Dunderkur? Men det börjar bli bättre, de flesta såran har läkt och han har mest kala fläckar.
 
Vad jag dock kan vara väldigt glad över att han är väldigt fin i eksemen. Mjuk och fin i större delen av manen, bara torr längst upp där täcket inte täcker över. Där har han också kliat av sig en del man, men det är fortfarande 15cm kvar som längst och det är ju nästan helt otroligt. Han har nog aldrig haft så här lång man den här tiden på sommaren när det mesta brukar vara halv avkliat. Men han har inga sår eller massor med flagnor. Frågan är nu bara om det är maten, skötsel, platsen han bor på eller något annat. Huvudsaken är ju att det fungerar och att det bara är att fortsätta så här.
 

Kommentarer
Postat av: Fia

Usch, eksem är verkligen jobbigt! Så glad jag just nu inte har någon med det, vet hur det är :( Men finns en medicin som jag gav min som funkade riktigt bra, har hört från flera andra den funkar också, man gör den av hästens eget blod, har du hört om den?

sv; ja, verkligen, nästan så man tror det är lite åsna i henne..? hehe ;)

2012-07-25 @ 23:24:18 / URL: http://www.meistaraverk.blogg.se
Postat av: Fia

sv; jag vet inte vad den heter. Men veterinären kommer ut och tar blod, man låter det stå så att det där.. oj, nu har jag glömt vad det heter, men den genomskinliga vätskan separeras från de röda blodkropparna och så suger man upp lite av det och skickar iväg till ett labb där de framställer medicinen, jag skickade mitt till Helsingfors. Sen efter ungefär en vecka får man den i små rör, de ser ut som socker och så skall man lägga några såna korn under hästens läpp var det två gånger om dagen? Funkar jättebra! Och var faktiskt inte så dyrt, minns inte nu vad det kostade men, borde ju gå att kolla upp med sin veterinär :)

2012-07-25 @ 23:45:14 / URL: http://www.meistaraverk.blogg.se
Postat av: Mikaela

Jag tycker verkligen att det varit en tuff sommar för eksemhästarna. Glaesir har haft mkt eksem i år. Riktigt svullen och så har ha i år igen kliat upp världens sår på mulen:( Det som vi trodde var ormbett.. Han fick då en kortisondos och shit vad det är bra helt otroligt. Svullnaden går ner redan efter en dag.

Sv: Söndagen vill jag helst dit;)

2012-07-26 @ 12:43:39 / URL: http://svippostina.blogg.se
Postat av: Fia

sv; ja, men jag tror det bara var första veckan det behövde två ggr/dag? eller om det var så i två veckor sen inge alls, bara vid behov? Nej, jag minns faktiskt inte alls.. Men något sådant var det i varje fall har jag för mig :)

2012-07-26 @ 21:14:22 / URL: http://www.meistaraverk.blogg.se
Postat av: Carro

Åh jag är sååå glad över att Bingos eksem nästintill inte existerar! Inget sår, ingen svullnad och man och svans är i princip orörda! Lycka! Har du provat med vanlig zinksalva? Typ barnängens! De är min räddare i nöden! Fet salva som ligger kvar, svalkar och drar ned rodnader osv! Värt att prova på såren i ansiktet!! :)

2012-07-27 @ 11:07:27 / URL: http://Http://whyevenbother.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0