Krukväxter/blommor tips

Mikaela ville alltså ha tips på bra krukväxter. Det här är alltså var jag själv tycker är hållbara och tåliga växter, så funkar det inte för er så skyll inte på mig!

  • Fredskalla - tåliga stora växter som tar upp mycket plats i fönstrena, så man behöver inte så många. Blommar gör de ibland. Man kan hälla på hinkvis (nästan) med vatten utan att de dör, för mycket vatten behöver dom. Om dom sedan vissnar och står så i någon dag eller två piggnar de till på en gång bara de får massa vatten igen.


  • Benjaminfikus - också en stor växt, men inga blommor. Jag märker knappt av den här i vardagsrummet. Vattnar den samtidigt som de andra, men så mycket mer än så behöver den inte. De ska vara helt torra innan man vattnar igen och då kan man hälla på ganska mycket. När bladen vissnar ramlar de av av sig själva, mycket smidigt.

  • Kantdracaena (eller Dracaena marginata på Ikea eller palm som jag säger) - Dom här kan man få i alla möjliga storlekar och på Ikea är de små väldigt billiga. Jag köpte en sån för många många år sedan och nu är den 1,5 meter och står på golvet i vardagsrummet, men jag har fler som är mindre. Müsli bröt av en gren på den stora och den satte jag i vatten så den skulle gro och nu växer den så fint på egen hand tillsammans med den stora. De behöver inte heller så mycket vatten, men vill stå ljust. På en har bladen blivit röda, men varför vet jag inte.

  • Många säger att Garderobsblomman (Zamioculcas) är väldigt tålig och ska kunna överleva i en garderob, men de gör de inte för mig. De dör vad jag än gör med dom så några sånna äger jag inte, men det kanske fungerar bättre för andra.


Där har ni några tips från mig. Jag vattnar alla växter ungefär en gång i veckan, men behöver någon mer så behöver de inte lida.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Bra tips! Vi har en garderobsblomma som verkligen har fått ta mycket stryk (ett par frostnätter på balkongen bland annat då jag lyckades glömma den ute) och en hel del kattugg, men den har alltid repat sig :) Däremot är jag dålig med kaktusar...

2012-06-10 @ 16:27:49 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Jenny

SV: Jepp, jag har flera av de flughuvorna och gillar dem skarpt, dock önskarj ag att nosdelen var lite längre (men det kan bero på att Rósa har rätt långt huvud :p). Men i övrigt är de perfekta!



Ja, jag får nog göra det, sitta och plira lite på dem på avstånd.



Det brukar vara mycket med laddare och kontakter har jag märkt, min förra hade fel på både laddaren i sig och glapp i uttaget :p

2012-06-11 @ 00:31:18 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Mikaela

Kul med lite mer tips på tåliga blommor. Kaktusar är ju inte så kul och kattvänliga;)

2012-06-11 @ 22:49:02 / URL: http://svippostina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0