Lång stalldag

Idag blev det en hel dag i stallet men först en liten sovmorgon innan jag jobbar igen. Jag och Frida cyklade tillsammans och idag sken solen men vilken otrolig motvind vi hade! Ett tag kändes det mer som att vi åkte baklänges och aldrig kom fram. Vi hämtade in hästarna och alla huvor satt på, Guffi var till och med lite kladdig under den fortfarande. Serstöks mule var inte alls lika rosa, så de fick ett bra betyg. Vi tänkte träna lite uppsittning så vi började med Serstök. Någon måste hålla emot sadeln så den inte glider och jag vill inte att Serstök skulle stressa upp Guffi, så därför tog vi dom en och en. Efter 4 gånger upp och ner stod Serstök lugnt efter att Frida suttit upp och då var de nöjda. Antingen förstod hon eller så blev hon trött, men man kan ju hoppas på framsteg iallafall. Hon har blivit mycket lugnare inne också efter all träning.

Sedan fick hon gå in igen medans jag gjorde iordning Guffi i stallgången, och då stod han helt stilla när jag la på sadeln. Så jag tror verkligen han inte känner sig trygg just där när Serstök inte är med. Sedan tog vi ut dom båda. Serstök fick äta gräs under tiden. Då behövde han inte oroa sig över var hon var utan kunde koncentrera sig på vad vi gjorde. Han förstod på en gång var morötterna var, ett bra tecken för då focuserar han på det och inte vad jag gör. Idag kunde jag sätta foten i stigbygeln flera gånger, hoppa lite, stå kvar och flytta på foten utan några problem. Men jag satt inte upp. Ville att vi skulle sluta bra och det tyckte jag vi gjorde. Jag ska verkligen träna på uppsittning mycket mer än jag gjort framöver, för det behövs verkligen. Inget fusk!

Sedan blev det storstädning. Vi hade ställt ut några hinkar med vatten så det kunde värmas upp och sedan var det bara att börja skrubba hästarna rena. Guffi luktade nyskurat golv efteråt, grönsopa är bra att ha. Vi hade ställt dom ute vid uppbindningsplatsen, men när Fridas morfar började klippa gräset och jag samtidigt skulle tvätta Guffi mellan öronen ville han inte alls och drog bakåt. Han drog sönder haken och sedan drog även Serstök sönder sitt, så då gick det inte att stå där länge. Fjomphästar! Men rena blev de tillslut och vi kunde fika i solen medans Guffi torkade och försökte äta upp våra muffins och kakor, och helst hade han ätit upp festispaketen också. Man kan ju inte säga att han inte gillar fika iallafall.

Hem vägen blåste det åt rätt håll så det gick riktigt fort. Sedan fick jag vänta hemma hos dom på bussen. Deras nya lilla kattunge är väldigt ullig och söt och vill gärna vara med. Inte som Müsli som gömmer sig så fort det kommer någon som inte är jag eller sambon. När jag väl kom hem satte jag mig direkt i bilen och åkte tillbaka till stallet för att hämta sadeln. Sadelmakaren var nämligen hit och hämtade den så nu ska den äntligen bli omstoppad!

En nyduschad Guffi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0