Rid i solsken och cykling i monsunregn

Idag blev det ätnligen lite ridning. Det har växlat mellan spöregn och solsken hela dagen, men vi lyckades rida när solen var framme. Började med att himlen öppnade sig när vi tog in hästarna och båda två blev rätt stressade, men när solen kom fram hade de lugnat ner sig. Började rida själv eftersom vi bara har en uppbindningsplats i stallet och jag vill inte sa på sadeln på Guffi i stallet eftersom vi måste gå igenom en ganska smal gång för att komma ut, och han är ganska bra på att fastna i saker...

Koncentrerade oss mycket på lösgörande, böja, ställa och flytta bakdelen så vi kunde komma igång ganska ordentligt. Tänkte också på hur jag själv gjorde och att inte bli hård i handen, eftersom Guffi var lite hård i munnen så behövdes det av mig att inte också bli det. I handen alltså. Tog sedan en del tölt på vägen och det var lite tugnt efter allt regn och gick riktigt bra. Precis innan vi saktade av sista gången sänkte han huvudet och gick faktiskt några steg i en lägre form! Nu ska den där nosen ner för gott! Han har gjort sånna framsteg på bara ett år med tölten så man blir så glad varje gång han sänker sig. Sedan blev det lite trav som flöt på som vanligt och han sänkte sig fint. Avslutade med en lite busgalopp innan vi skrittade av och hjälpte Serstök och Frida att gå genom några vattenpölar.

Guffi fick mumsa på sin mat och jag smörjde in honom lite snabbt eftersom det mesta antagligen försvunnit i regnet. Ute hade himlen öppnat sig igen, så de andra skulle släppa ut honom när det slutade eftersom jag var tvungen att cykla för att hinna med bussen hem. Tänkte först inte ta regnbyxorna eftersom solen kommit fram igen, men är glad att jag gjorde det för när jag kom in på den lite lugnare vägen öppnade himlen sig och det blev ett riktigt monsunregn och jag var genomblöt när jag kom fram. Fast det var ganska uppfriskande och man känner sig himla nyttig efteråt. Men mina ben var torra för jag har himla bra regnbyxor, skorna och jackan höll inte lika torrt.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Hela Sverige verkar ha ombytligt väder just nu, här har det varit spöregn och uppehåll om vartannat och så har det blåst som tusan hela dagen. Fy sjutton!



SV: Nej jag skulle försöka att låta unghästen vara i största möjliga mån, inte ens gosa med den i hagen (fast det är jäkligt svårt att låta bli...)



Jag hoppas också att så är fallet, att hon vara har en väldigt liten fölmage. Usch, jag blir tokig av att inte veta!

2012-05-12 @ 00:10:53 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Jenny

SV: Ja, är det inget föl där inne behöver hon verkligen banta, om inte annat :S



Usch ja, här stormade det också rätt mycket, idag är det dock bättre, det regnar i alla fall inte just nu :)



Ja, det är en hårfin balans man måste hitta när man har unghäst "hemma" så att säga, man måste ju se till så den mår bra samtidigt som man helst inte ska hantera den alls. Lite pyssligt.

2012-05-12 @ 12:26:48 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0