Inte trav men mycket tölt

Nej, usch. Idag vet jag inte riktigt vad vi sysslade med. Red själv ute på åkern, uppsittningen gick jättebra, inga problem. Han var rätt okoncentrerad, blev skrämd av en hare/karin/skuttande litet djur och vägrade trava. Red på en volt för att få till ett bra skritt, han var lite trippig och slappnade inte av och längde stegen. Men vi fick till det faktiskt några bitar. Men när vi skulle avancera till trav blev det bara pannkaka av allt. I vänster varv gick det, nog för att han töltade och galopperade innan traven kom så höll han traven när vi väl travade. I höger varv var det katastrof, fick göra riktigt "minhästkanintetrava-travfattningar". Långa tyglar och ställa sig upp i sadeln, men ändå började den jäveln töltgalopperatjohotjohej, vete fan vad man ska kalla det. Halt med djupa andestag och sen kunde vi trava ett varv på volten, helt utan tydgelkontakt, jippi. Skit. Men han kunde skritta på bra med ordentliga steg emellan travförsöken iallafall. Vet inte om det var underlaget som var jobbigt. Fryst åker med ett tunnt lager blött gräs ovanpå, vad tror ni?
 
Sen fick han galoppera av sig lite, men i vändningarna slängde han in den där blandningen igen, det ska vara trav innan galoppfattning och innan vi saktar av till skritt, så är det så han fick gott vänta på den där galoppen idag tills traven kom, men det gick väl till slut. Tur man är envis. Sen tog vi tölt ute på vägen, hej vad det gick! Äntligen någon som fungerade! Inga stora krav på form, men rätt tempo fick han hålla så han inte skulle slå upp i galopp. Tog en vända i trav och då fungerade det faktiskt, bättre underlag på grusvägen. En sista töltvända och då bröt han av till trav en gång, som det brukar vara, haha. Då kändes det lite bättre. Tror han är inne i en riktigt töltperiod nu, det kanske är våren som gör det? För 2 år sedan när tölten släppte första gången, vi kunde tölta mer än 2 steg i taget alltså, då tappade han också traven huxflux, så jag får väl hoppas att det är samma sak denna gång. Jag får vara glad att det går så bra med tölten, men min häst kan ju för tusan alltid trava så man blir lite frustrerad. Vi avslutade som vänner iallafall.
 
Inne i stallet igen ville inte Guffi gå in i boxen så han fick stå en stund i stallgången. Stretchade lite och bakbenen fick jag ingen hjälp mig. Antagligen hade han lite träningsvärk sen igår också. Dessutom snorade han rätt mycket, vitt tjockt snor. Visst är det inget farligt så länge snoret är vitt? Får hålla lite koll på honom, men jag glömde ta tempen. Kanske är zinken som spökar eller vårdamm?
 
Tur att han är den sötaste som finns.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Om han inte hostar/rosslar och inte verkar krasslig i övrigt skulle jag inte oroa mig för lite snor, så länge det inte blir bestående.

Det var ju tur att ni avslutade som vänner, det är det som räknas.

2013-04-07 @ 17:27:32 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0