Nytt bett och ridning från marken

Jag beställde ett nytt bett till Guffi. Ett rakt med sötmalm, har aldrig sett ett sånt förutom och eftersom han egentligen bara trivs med raka bett är det svårt att kunna variera. Rakt som rakt liksom. Men med det här blir det lite annan smak iallafall och det är lite böjt jämfört med det vanliga raka. Så igår provade jag det, "red" från marken en stund bara. Han har varit rätt okoncentrerad de senaste, kan vara för att vi varit själva mycket utan Serstök. Igår var det iallafall flera rådjur ute på åkern, det sköts på skjutbanan någon mil bort och det var människor i trädgården, så det fanns mycket annat att tänka på istället för mig.
 
Därför började vi med fokus på lugn, koncentration och lång låg. Bitvis gick det väl bra, men det var inte det lättaste. Kunde iallafall flytta honom lite utan att han stressade upp, "höftade" till honom eller hur man ska säga så flyttade han bakdelen. När det gick bra i ett helt varv i varje varv tränade vi istället på att korta skritten och inte köra upp huvudet. Det gick riktigt bra, han slängde upp huvudet lite i början men sen förstod han vad jag ville och höll huvudet nere. Han krullade ihop sig istället så det blev en balansgång med att få till det bra. Antar att han inte riktigt fick med bakdelen men det var svårt när jag bara drev med rösten och höften som en skänkel. Vi behöver träna på den korta skritten, han vill helst springa iväg i tölt så fort man kortar lite och får han inte det kör han upp huvudet och stretar emot. Att träna den från marken så här tror jag är rätt bra, eftersom det gick bättre än vad det brukar göra när jag rider. Bettet tror jag han tyckte om också, tuggade lite mer än vanligt men inte överdrivet. Han tuggar aldrig med andra bett, så lite mer tugg än vanligt är inte mycket.
 
 

Kommentarer
Postat av: Carro

Jag köpte det bettet till Kelda för någon vecka sen. Provred det en gång, ingen hit men ska väl prova några gånger igen sen. Får dock bli efter alla tävlingar. Dumt att börja experimentera nu liksom ^^.

Svar: Hoppas det funkar även på henne, Guffi verkar gilla smaken men har tidigare bara sett delade sötmalmsbett och dom gillar han inte riktigt :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-08-24 @ 23:04:29 / URL: http://whyevenbother.blogg.se
Postat av: Fia - med islandshästen som passion

Ja, visst fan är det svårt att variera raka bett! Mina märrar tycker ju också bäst om raka... Gåår ju att rida på 2delat eller 3 (Lukka) men Smætla blir o. dra upp bettet och biter på det eller vad hon nu sysslar med... Gnuggar mellan tänderna? Pucko.. Något man kan variera är ju tjocklek och fasta/lösa ringar, lite böj, material ooooch.. ja. Men är inte riktigt samma sak, trycket ändras ju inte så mycket.

Använder också höften som skänkel, haha. Men det är verkligen super att jobba från marken, hjälpte mig o. Eir med tölten. Roligt är det också!

Svar: Guffi blir bara orolig på delade bett och slänger med huvudet mera. Ja, trycker bli ju det samma, fast det här nya är lite mer böjt än det vanliga raka så lite annorlunda kanske det blir :)
Jag har utstickande höftben så höftandet är säkert tydligare än skänklarna :) Ja, det är roligt och nyttigt tror jag, speciellt på en som Guffi där ridning kanske inte går alla dagar så kan man ändå "rida" :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-08-25 @ 15:33:58 / URL: http://meistaraverk.blogg.se/
Postat av: Jenny

Fasen, jag trodde jag hade kommenterat det här inlägget, men det verkar jag ju inte gjort :o misstänker tillfällig, om än återkommande, demens :p

Intressant bett, har aldrig sett ett sådant med sötmalm! Var är det ifrån?

Du har nog rätt i att det är bra att träna det från marken, det borde ju vara lättare att komma åt spänningarna därifrån tänker jag :)

Svar: Det är från rider-sport.se, dom hade halva priset på allt förut men den kampanjen är tyvärr slut.
Det kan det nog vara, jag är nog mer avslappnad också och gör inte så att han spänner sig mer från marken. Jag tror också det är bra när ridning inte alltid fungerar varje dag med Guffi och man kan "rida" ändå :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-08-25 @ 17:53:13 / URL: http://videungens.wordpress.com/
Postat av: Amanda

Ett sådant ska jag allt införskaffa som också har en häst som trivs och går bäst på raka bett! :)

Svar: Gör det! :) Det är väldigt svårt att variera raka bett så man får hitta på alla lösningar man kan :) På rider-sport.se köpte jag det.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-08-29 @ 12:16:42 / URL: http://splendidphoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0