Boots...

Jag skulle vilja prova att sätta viktboots på Guffi, för att se vad som händer och om det kan hjälpa honom med gångarterna. Alltså inget jag tänker använda jämt och ständigt, utan någon gång i bland, om det nu hjälper honom. Men nu till frågan: Ska man köpa klockor eller liknande g-boots?

Jag vill inte ha så tunga heller, 190g verkar vara det lättaste på många jag sett. Hur tungt är det egentligen för hästen? Och någon som har tips på var man kan hitta lättare som inte kostar massor?

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Det beror nog på hur känslig hästen är tror jag. På rak har jag haft klockor och även bara vanliga skydds boots. Klockorna hjälpte verkligen henne att finna kraven.

Svar: Med skyddsboots tycker jag inte det händer så mycket på Guffi. Vilken vikt har du på dina?
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-14 @ 08:27:10 / URL: http://barefootangel.blogg.se
Postat av: jenny - Åländsk islandshästryttare

Jag har testat mig fram, klockor 200 g är för tungt för Yra, och sen har jag trappat ner bara, och jag rider 2 ggr/mån med boots, om ens det...? väldigt sällan rider jag med boots, men jag köpte ett par G-boots och jag rekommenderar de starkt! :) och de väger 185g, och är lagom för Yra. Hon sku behöva egentligen ha 165g tror jag, men 185g går bra för korta töltritter (15-20 min max!) rider jag då.
Det beror helt från häst till häst...

Svar: Ja, det är så svårt att veta. Skulle varit bra om man kände någon med ett bootslager så man kunde testa först :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-14 @ 16:47:16 / URL: http://yras.blogg.se
Postat av: Mikaela

Jag tror det finns 165g. Vi har ett par gboots hemma och dom är jättebra. Jag skulle nog testa mig fram med klockor först och sen investera i ett par typ g-boots. Klockorna går sönder fort tycker jag.

Svar: Ja, jag tror det blir klockor först, nu ska jag bara hitta ett par i en lagom vikt. Kanske väntar till vintermästerskapen så kan man kolla hos Karin Åberg då :) Hur går dom sönder? Guffi har gått med skyddsboots i hagen dygnet runt utan att de gått sönder förra hösten.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-14 @ 19:08:23 / URL: http://svippostina.blogg.se
Postat av: Amanda

Köp klockor först är ett tips från mig, sedan om du är nöjd kan man ju spendera lite mer pengar på ett par gboots. :)

Svar: Jag tror det får bli klockor :) Jag ska bara hitta ett par med lagom vikt.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-14 @ 19:48:01 / URL: http://Kraftfranisland.blogg.se
Postat av: Carro

Jag går mot strömmen och säger köp boots innan klockor. Nästan alla hästar jag ridit (inräknat mina egna) har trivts bäst med boots, antagligen för att vikten är bra centrerat i bak på hoven.
Finns en rätt billig modell för typ 300kr, i läder.. 190gram är inte så tungt som det låter. Kelda rids med 230gram :) Hon klarar det utan några som helst problem :)

Jag kan tycka att hästarna blir lite rolligare när de har boots, men mer stabila när de rids med boots. Har nog ett inlägg publicerat på min blogg om hur och vad boots används till, påverkar osv. Kan nog publicera det igen :)

Svar: Du skrev också att de oftast tar stegen mer framåt med klockor och mer uppåt med blyboots, jag vill ju att han ska ta ut stegen mer men mer aktion spelar inte så stor roll. Då låter ju klockor bättre om han nu inte börjar rolla med dom, han rollar väldigt sällan vad jag känt iallafall så han kanske låter bli :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-15 @ 19:31:25 / URL: http://whyevenbother.blogg.se
Postat av: Carro

Och där svamlade jag till det, jag menade att jag upplever hästarna som rolligare med KLOCKOR och stabilare när de rids med BOOTS! :)

2013-02-15 @ 19:32:25 / URL: http://whyevenbother.blogg.se
Postat av: Carro

Stämmer, vikter runtom hoven får dom att länga steget, men med det kommer såklart att hästen måste ha grundstyrka för att länga sig själv och steget, utan att tappa takten och bli rollig, alternativt travtaktig :)

Även boots med vikter bak får häste att länga steget något, även om det mest är centrerat i att hoven lyfts uppåt mer än framåt. :)

och ursäkta ett kanske luddigt svar, men är helt slut i huvudet haha :P

Svar: Så luddigt låter det inte :) Du har lärt mig en hel del, tack så mycket! :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-15 @ 22:44:59 / URL: http://whyevenbother.blogg.se
Postat av: Carro

Vilken tur haha, tyckte de lät så luddigt när jag skrev, antagligen alldeles för trött för mitt eget bästa bara :P

Inga problem, bara kul att sprida den lilla kunksapen jag har :)

2013-02-16 @ 19:08:27 / URL: http://whyevenbother.blogg.se
Postat av: Mikaela

Jag tycker dom går sönder i kardborren. Eller så är det jag som dra för hårt;)

Svar: Det har jag aldrig märkt, men det kan ju bero på om man råkat få ett måndagsexemplar eller inte :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-17 @ 15:29:58 / URL: http://svippostina.blogg.se
Postat av: rebecca

Hade jag varit du hade jag köpt g-boots. Kanske inte nya, men begagnade. Det kryllar av g.boots ( ex på facebooks olika grupper).

G-boots sitter där dom sitter och håller tusen gånger om, jämfört med klockor. g-bootsen sitter ju också bakpå hoven och får hästen att bli rundare i steget plus mer aktion.

Ett tips är att börja med lättare vikt, ex 165g är nog lagom- sen öka om man nu vill det! :) kram

Svar: Jag tycker inte jag sett några lättare begagnade g-boots på sånna sidor så jag vet inte om det blir så lätt att få tag på. Aktionen bryr jag mig inte om, jag vill att han ska länga stegen och komma fram mer och det verkar mer klockor ge så jag vet inte. Har aldrig varit med om gummiboots som gått sönder tidigare fast han haft dom dygnet runt i hagen för att intr trampa av sig skorn, så att de går sönder vid lite ridning känns som en liten chans :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-19 @ 13:32:37 / URL: http://rebmj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0