Tömkörningsfilm

Jag blev det en tur till stallet på egen hand och tömkörning fick det bli. Filmade oss under tiden, mobilen fick stå på en pall under tak eftersom det snöade. Så nu ska ni få se min snygg stil när vi försöker få till tölt. Mina händer är lite hit och dit, jag vet. Ni får se en riktig Guffihalt också, halt och sedan en halv bakdelvändning åt något håll. Han gör även så från ryggen fast jag inte försöker förflytta honom, det är något han har inlärt från tidigare.

Att tölta i vänster varv gick inte bra idag, ni kommer se i första "tölt"klippet att han tvärar i från mig och så gjorde han för det mesta i det varvet. Men det gick lite bättre i slutet. Höger gick mycket bättre, det som brukar vara det svåra varvet. Snyggt är det inte, men det kändes ändå bättre idag. Han hoppade inte i igångsättningarna och huvudet var inte lika högt som i lördags. Högt är det iallafall, men det blir bättre med tiden och en hel del travtakt på sina ställen. Vi försöker så gott vi kan och det kan bara bli bättre.
 
Han var riktigt lång och låg i traven, helt på egen hand så han fick mest trava på med slappa tömmar och frustade nöjt. Var säkert skönt efter den jobbiga tölten.
 
Skritten i början är snabbspolad, antagligen inte så roligt för er att titta på. Ni kan iallafall se i höger varv att han tittar utåt när han egentligen ska titta inåt eller iallafall vara rak, det är ett problem vi har. I andra klipp går han böjd utåt, och då är det meningen att han ska göra det. När vi skrittade av ute på vägen hade han en hovs övertramp. Jag är nöjd med honom och han var lugn i stallet helt själv dessutom.u
 
Vill ni hoppa över skritten, så börjar vi "springa" runt en minut in.
 
 
Jag måste köpa nya tömmar, de där är hemgjorda med båtrep och eftergiften kommer inte i rätt stund eftersom de fastnar lite i ringarna. Några med gummiband i början skulle vara bättre tror jag.

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Vad duktig han är:) Jag tycker att det är jättesvårt att tölta dom på volt i tömmarna, brukar mest jobba rakt fram och sidförande. Nu ska jag börja voltträna:)

Svar: Han försöker veirkligen fast jag håller på med konstig där bakom, haha :) Eftersom jag vill att han ska sänka sig lite, måste jag böja honom eller iallafall försöka och då blir det lättare på volt. Annars svänger han bara än så länge när jag tömkör :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-12 @ 21:12:43 / URL: http://svippostina.blogg.se
Postat av: Jenny

Vad duktig han är! Klart du ska vara nöjd, jag tycker det ser väldigt trevligt ut - i synnerhet traven :)

Svar: Tack tack! :) Ja, trava kan han och han har äntligen förstått att jag vill ha honom lång låg så han fixar det själv för det mesta nu :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-12 @ 21:44:13 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Carro

Va söta ni är, speciellt när du har jättetempo i dina steg i tölten och Guffi rör sig större haha, men fint kämpat! De där kommer komma sen, så härligt att kunna arbeta dom med tölten i töm! :) Ska när jag orkar, börja lära Kelda "tömkörning" :P Gäller väl bara att ha lite tålamod och tid gissar jag haha

Svar: Tack! Ja, han har ju lite längre ben så det ser lite komiskt ut :) Det är verkligen roligt att han blivit så pass stakt att han orkar det både när jag är på marken och på ryggen. Guffi var riktigt duktig redan från början, han har alltid haft lätt för longering osv, så han fattade på en gång, men värre var det med mig. Vi lär oss tillsammans :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-12 @ 23:32:36 / URL: http://whyevenbother.blogg.se
Postat av: Alexandra

Vad duktiga ni blivit! :D Såg fina böjningar och sidvärtsrörelser. Och tölt! Skojigt :)

Svar: Tack! Roligt att du kan se våran utveckling :) Vi ska bara jobba med den lite till men roligt att det ändå fungerar att tölta :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-13 @ 13:04:06 / URL: http://barefootangel.blogg.se
Postat av: Carro

haha, ja Bingó var likadan, jättelätt att lära. Kelda fattar longering, men fick panik när jag tömkörde. Så måste vara två tills hon förstår bättre. Lite meckigt men de ska väl gå tillslut ^^

Svar: Aha, ja då är det bäst att ha lite hjälp :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-02-13 @ 20:13:19 / URL: http://whyevenbother.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0