Äntligen!

Idag fick jag ledigt fast jag egentligen skulle jobba och det var strålande sol så ridsuget kom krypande. Men min plan förstördes av att de andra inte kunde åka ut. Jag har inte ridit Guffi själv utan Serstök som moraliskt stöd sedan han bockade av mig i somras. Jag blev lite feg och jag har känt mig lugnare om Serstök och Frida varit med, om dom så bara står där. Men nu tog ridsuget över och jag ville iallafall försöka.

Jag tog in alla tre hästarna. Guffi brukar vara lugnare i stallet och även utanför när han inte kan se dom i hagen, och det var han. När vi kom ut redo för ridning var han rätt lugn och försökte inte alls ta sig tillbaka in i stallet. Han reagerade några gånger på något men lugnade ner sig snabbt igen och slappnade av. Stannade, satte foten i stigbygeln, hängde lite i den och gav honom en bit äpple. Hoppade sedan upp men stannade och hängde över på mage, då stod han och nafsade på min sko helt lugnt. Hängde lite längre än vanligt men kunde sätta mig lugnt sedan.

Åh jag sken som solen! Blev så jäkla glad och lättat. Äntligen börjar det verkligen släppa för oss båda!

Själva ridturen gick bra i början och slutet, men i mitten blev det lite kaos. Vi skrittade igång ordentligt i björkhagen och red sedan ut på åkern. Han var lugnt, pigg och ville gärna ut. Men när vi red in i skogen började han skrämma upp sig själv, lite lite i taget tills han inte alls ville gå framåt. Då vände vi istället och det blev riktigt bråttom tillbaka. Ute på åkern tyckte han vi kunde gasa på så vi gjorde några volter i trav så jag fick ner honom i skritt och då började han frusta och slappna av igen. Sedan kunde vi ta en lugn galopp sista biten ut till vägen. Där tog vi några töltvändor. Högsta hastighet även där, men när jag red istället för att bara bromsa gick det ändå bra. Bakbenen var verkligen med och han försökt sänka sig mer några gången. Vi skrittade av och gjorde serpentiner i björkhagen igen, och idag var han riktigt mjuk och följsam. Det ska vi fortsätta med om det ger resultat så snabbt.

Även om han stressade upp sig så där är jag ändå himla nöjd med vad vi gjorde idag. Det gick! Han försökte fast det blev lite kaos en stund, men vi hittade tillbaka till varandra. Jag älskar min häst!

Kommentarer
Postat av: Carro

Åh va roligt! Grattis kanske inte är helt rätt ord haha! Men kul att det funkade även fast ni var själva! :D

Svar: Det fungerar med ett grattis :) Ja, det känns så skönt att det fungerade igen. Det har ju gått ganska lång tid ändå.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-01-14 @ 11:08:28 / URL: http://Http://whyevenbother.blogg.se
Postat av: Jenny

Vad kul att höra!! Jag blir jätteglad för din skull :)

Tråkigt med regnskållorna förresten, men det är ju inget allvarligt och försvinner snabbt!

2013-01-14 @ 20:30:03 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Carro

Då säger jag Grattis! :D
förresten, vart har du köpt din lila rumpvärmare? :D

Svar: Bra fråga, den är från Mia rs men var jag beställde den har jag glömt just nu, men det kan ha varit stallboden.se :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-01-14 @ 21:16:53 / URL: http://whyevenbother.blogg.se
Postat av: jenny - Åländsk islandshästryttare

sv. det stämmer nog, men jag tycket att huvudena på Caspar och din Guffi liknade mest, nu är de bara sommarbilder på Caspar som jag la upp, har inte nå vinterbilder riktigt, men de är lite skrämmande likt ändå! :)

2013-01-15 @ 23:17:46 / URL: http://sweetbyjenny.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0