Vissa dagar

Guffi har dagar då han inte alls gillar att tölta och bara vill trava och andra när han tänker tölt hela tiden. Jag planerar nästan aldrig i förväg vad vi ska göra eller träna på. Dels beror det på att jag anpassar mig efter hans humör, vissa dagar är han för uppstressad att det inte är någon idè att försöka rida, pressa fram något resultat osv. Men det är också för att han har sina dagar där traven fungerar super och en annan dag när tölten är så himla lätt. Jag känner nästan på en gång när jag väl sitter i sadeln vilken gångart han föredrar för dagen, och det är då jag bestämmer vad vi ska göra för dagen.

Visst går det att tölta en riktig travdag eller tvärtom, det är inga problem men resultatet blir aldrig särskilt bra. Han är väldigt lättväxlad mellan gångarterna men det blir mer motstånd och han arbetar inte helt rätt och formen är långt ifrån stabil. De bra töltdagarna är mer sällsynta så när de väl kommer får man verkligen ta tillfället i akt och njuta, och träna den ordentligt utan att han tycker det blir tråkigt.

Har era hästar också dagar när de föredrar den ena gångarten framför andra? Är det samma gångart varje dag eller varierar det emellan dom?
 

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Dimma har dagar/perioder där tölten kommer och går lite som den vill. Travar, galopperar o skrittar gör hon varje dag utan några avvikelser. Eller jo visst jag vissa dagar försöker hon galoppera hela tiden...

2013-01-24 @ 21:50:04 / URL: http://svippostina.blogg.se
Postat av: Adina

Det är ju helt olika. Med Funi hade vi defenitivt dagar då det inte gick lika bra med alla gångarterna, fick dock honom att gå i alla varje dag om jag ville - sen var det olika kvalité. Ymir är det så att vissa dagar går det inte att få honom att trava, och tölten har vi svårt för. Men vi får se - vi jobbar på det och nu börjar traven släppa, så himla roligt!

Svar: Det låter som att Funi gjorde precis som Guffi :) Skönt att det börjar släppa. Jag är glad att jag har en häst som "kan" alla gångarter, det blir lite lättare att jobba med dom när man inte måste lägga all koncentration på att hålla traven, tölten eller vad det nu är. Förut var ju tölten så men nu är den mycket enklare och man kan jobba i den :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-01-25 @ 16:05:14 / URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se
Postat av: Carro

Bingó var ju sån, han töltade bara på vintern i princip. Han vågade inte trava, litade inte på underlaget. Så var de halt, isigt eller snöigt. Då var det tölt. Men tölt är hans starkaste sida, och de var ju dagar även på sommaren som han inte ville trava haha :P

Kelda gör alltid det jag "säger" (eller ber kanske man ska säga) åt henne att göra :) Med samma kvalité hela tiden :) Skulle väl vara om hon var trött någon dag som hon inte presterar som hon brukar :P

Svar: Haha, ja så dramatisk är nog inte Guffi och han väljer nog traven helst när det är halt, den är ju han starka sida fast tölten börjar nog komma ikapp nu :) Guffi tar oftast den gångarten jag vill ha, men det blir som sagt inte alltid något bra om det om han inte känner för det den dagen :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-01-25 @ 20:47:09 / URL: http://whyevenbother.blogg.se
Postat av: Mikaela

Sv: Ja just det du har ju jätte nära:)Ska bli roligt med lite tävling så här fast det inte är säsong:)

2013-01-26 @ 16:20:56 / URL: http://svippostina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0