Kubbhästar

Idag blev det några timmar i stallet. Guffi visade ingen större reaktion på att jag var tillbaka, men Frida sa att han både suckat och stönat över dom när de försökt ta av och på honom täcket under veckan. Hon tyckte också han var mycket lugnare när jag var med, speciellt när vi smörjde in honom. Vi tog en rätt lång promenad idag bara, 3,5km blev det. Hästarna var rätt trötta så det gick inte så fort. De tog också alla chanser till att äta gräs, rödklöver och annat gott så vi var iallafall trötta när vi kom tillbaka.
 
Guffi har fått en stor knöl längst ner på manen, antagligen en bett av något slag. Manen har lossnat, det var flagningt och han ömmar. Jag hoppas det går över till helgen eller nästa vecka. Förra sommaren blev det likadant och då var det svårt att sitta upp utan att nudda det och han försöker bli av med en. Jag dränkte det med bio-skin och aloeverasalva iallafall.
 
Vi testade också en ny sak idag. Jag har läst om att bittermandelolja ska fungera mot bromsar, det gör det mot bin iallafall har jag fått bekräftat. Jag köpte en flaska med bittermandelarom, det var det enda jag hittade, och blandade ut med vatten. Guffi och Serstök luktade kubb under våran promenad men det verkade fungera. Så mycket bromsar var det inte idag eftersom det var så svalt ute, men de andra insekterna var inte så på heller. Flugorna flög 10-20cm från hästarna utan att landa och Guffi var inte alls lika irriterad som vanligt. VI ska prova igen någon annan varm dag när de är mer bromsar så får vi se hur det går.
 
Müsli och jag får pryda detta inlägg, hon verkar väldigt nöjd över att vara hemma och mysa i soffan. Min arm var tydligen bekväm att ligga på.
 

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Spännande med bittermandelolja! Får hoppas att det fungerar, vore skönt att finna något som funkar. Inte helt fel att lukta kubb heller :)

Svar: Fast jag gillar inte kubb :p Men jag hoppas det fungerar, känns bättre att använda än mycket annat med bara kemikalier i :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-07-14 @ 22:13:09 / URL: http://barefootangel.blogg.se
Postat av: Jenny

Intressant med bittermandeln, hoppas det funkar! Ser fram emot en utförlig rapport, kanske vore värt att testa det själv också, hellre kubb än kemikaler menar jag ;)

Müsli är en jäkligt söt katt :)

Svar: Jag tycker nog det fungerar, kanske inte i flera timmar men under en ridtur tror jag nog det håller. Jag sprayar med probs sommardeo också mot flugorna och knotten för mot dom verkar det inte fungera.
Hon tackar :) Men hon är väldigt söt och en rolig katt.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-07-14 @ 22:58:31 / URL: http://videungens.wordpress.com/
Postat av: Fia - med islandshästen som passion

Hm, kanske man borde testa det... Finns så otroligt mkt bromsar där de är på bete nu, fy! Hemma har vi inte alls lika mkt

Svar: Jag ska testa lite mer innan jag avlägger en rapport :) Ja det är hemskt vissa dagar, igår dödade jag 7 stycken bromsar och var inte i närheten av hästar då. Alla insekter tycker ju jag är himla delikat tydligen...
guffiframidfelli.blogg.se

2013-07-15 @ 16:26:17 / URL: http://meistaraverk.blogg.se/
Postat av: Bettinas blad

Spännande att se om det funkar. Och rolig blogg jag hittat till!

Svar: Jag ska avlägga en rapport när jag testat det mera :) Tack, vad roligt att du gillar den :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-07-15 @ 16:59:55 / URL: http://bettinas-blad.blogspot.se/
Postat av: Carro

Spännande, kan ju vara något att prova helt klart! :D Berätta gärna igen sen vad du kommit fram till :)

Svar: Jag ska testa lite mer först, men det ser lovande :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-07-15 @ 20:38:56 / URL: http://whyevenbother.blogg.se
Postat av: Nina Liljedahl

Jag säger som alla andra, spännande!
Vore ju helt fantastiskt om man kunde hitta något giftfritt som funkar.

Svar: Det håller inte så länge, men det gör ju inte de giftiga sprayerna heller. Jag tror kanske det blev lite för utspätt med 30ml bittermandelarom och 1 liter vatten. Det luktar verkligen ordentligt, men det kanske håller längre om det är mindre vatten. Kanske bittermandelolja fungerar bättre?
guffiframidfelli.blogg.se

2013-07-24 @ 12:05:08 / URL: http://stallskogalund.blogg.se
Postat av: Nina Liljedahl

Jag är lite rädd för äkta bittermandel, äter man för många kan man dö (vet dock inte varför, får nog googla på det, det kanske inte alls är sant...) så då tänkte jag att bittermandelarom som du köpte, kanske är tillverkat på syntetisk väg och då använder jag nog hellre det, för säkerhets skull. Men man kanske ska späda 30ml med en halvliter i stället?

Svar: Ja, har också hört att det kan vara farligt i större mängder. Det kan nog vara en bra idé, dumt att chansa om det nu är farligt.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-07-24 @ 18:44:39 / URL: http://stallskogalund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0