Dubbeldusch

Varför börjar det alltid spöregna så fort jag har smörjt in och släppt ut Guffi? Så jäkla typiskt!

Släpade in alla hästarna även idag och gjorde iordning Guffi för ridning. Det är över ett år sedan Guffi bockade av mig senast nu, så jag väntar bara på att det ska hända. VIlket jag inte vill, men ni vet, hjärnspöken. Han skötte sig iallafall utmärkt även idag. Han kändes lugn även idag och jag sjöng Idas sommarvisa i huvudet för att tänka på annat, och jag tror nog det fungerade. Jag vågade dessutom rida ordentligt och kräva lite av honom, så himla skönt. Hoppas det går bra även på onsdag när vi ska rida lektion igen.
 
Iallafall, började på lilla planen på baksidan av stallet. Böjde lite, flyttade mycket och kollade om han var med och det var han. Övergick i tölt när alla fungerade, och för första gången på länge nu sökte han sig neråt några gånger, bara något steg åt gången, men det är åt rätt håll iallafall. Jag måste bara få igenom böjningen i tölten så sänker han sig, men nog får man jobba för att få något av honom. Sen red vi upp i skogen och ut på åkern och busgalopperade. Vi behövde ha bara roligt och han springa av sig, härligt var det! En liten sväng trav utan krav blev det också. Det kändes verkligen som sommar i det höga gräset och solskenet.
 
Han fick mat och jag gjorde iordning för en dusch, eller bad, eller vad man nu ska kalla det. Blöt blev han och ren. Fick till och med tvätta honom i ansiktet fast han inte alls var glad då. Stolen som höll upp stalldörren skrämde livet ur honom när det blåste omkull men annars gick det bra. Förutom när han tänkte ta en sväng själv ut mot stora vägen så jag fick gena över gräsmattan med mina längsta steg så jag hann före honom och fick stopp på han. Då tror jag han var lite sur på mig. Han fick torka en liten stund med de andra i björkhagen och rullade sig så klart innan jag smörjde in honom på nytt. Han har fått lite sår och kala fläckar högst upp bakom öronen och en bit ner, och han vill inte riktigt att man tar där så jag tror det göra lite ont. Så det blir att smörja där lite oftare så det läker snabbt. Annars ser han väldigt fin ut, inte mjällig, skorvig eller svullen och han är mjuk i hårbotten överallt annars.
 
Sen kom så klart regnet, inte så farligt till en början men jag väntade tills det blev uppehåll igen innan jag släppte ut honom. Men tji fick jag, för när jag sedan satt mig i bilen och åkte hem öppnade sig himlen och jag såg knappt vägen... Alltså, var enda jäkla gång! Jag hoppas iallafall de håller sig i hagen i natt, för det är bara jag hemma. De har ju rymt tidigare när de varit ensamma...
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag vet hur det är med de där hjärnspökena, de sätter sig verkligen när de väl slår rot. Du är duktig som jobbar aktivt med att komma över dem och rider på som vanligt :)

Skönt att höra att han är fin i huden nästan överallt, tror du att fodertillskotten har något med det att göra?

Jättefin bild förresten! Han ser minst tio år yngre ut och så glad :)

Svar: Dom gör ju det. Men det fungerade ganska bra att koncentrera sig på en låt så där, då höll vi en takt och jag tänkte inte på dåliga saker utan på smultron och bäckar haha :) Jag försöker iallafall, men det blir rätt lite ridning ändå om man jämför med andra, max 2 gånger i veckan har det blivit. Men vi är ju inte som alla andra och det passar oss :)
Ja, kanske. Det är svårt att säga när vi bytt miljö och allt det där också. Zinken tar ju lång tid innan man ser någon skillnad, så den tror jag inte det är, men det kan ju vara allt det andra som äntligen gett sån bra effekt :) Sen tror jag att han slipper stressen av att ha mycket folk runt sig, folk han inte känner, hjälper också. Han är ju så mycket lugnare nu.

Tack! Haha, ja han ser lite busigare ut än vanligt :) Det var en dag förra sommaren när han stod själv i björkhagen och Frida var med Serstök på baksidan av stallet och han blev helt tokig och sprang runt. Sån brukar ju inte han bli så det kanske är därför han ser lite yngre ut
guffiframidfelli.blogg.se

2013-06-09 @ 12:37:28 / URL: http://videungens.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0