Täckestvätt och skogspromenad

Åkte ut nu på kvällen och umgicks lite med Guffi. Först letade jag efter halsbandet i hagen som han hade tappat igår, men jag orkade aldrig leta efter det då. Det låt under en träd, helt och luktade fortfarande så han fick ta på sig det sen igen. Tog sedan med honom ut på en lite promenad i skogen, huvan slapp han en stund men jag orkade inte ta av täcket. Han fick gå lös en liten stund, då stannar den busen, tittar sig omkring, och vänder och går tillbaka. Efter några meter stannar han och kliar sig på en björk. När vi nästan var tillbaka blev han lite stressad, jag tror Vindur sprang i hagen, men det hade ju kunnat vara en älg. En snabbvisit i stallet med mat och insmörjning och sen ut i hagen igen.
 
Tog sen och tvättade täcket som legat i blöt sen igår. Det är inte lätt kan jag säga. Svårt att få det rent och hålla sig själv torr, så tillslut får man helt enkelt ge upp för bättre blir det inte. Det är väldigt svårt att få ur vattnet sen också när man är själv, så det fick helt enkelt rinna av när jag hängt upp det på hövagnen som står under tak. Plockade lite Lupiner och lyckades bränna mig på brännäslorna så klart, men fint på köksbordet blev det iallafall.
 
Alierna anfaller!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Haha, Guffi ser en aning skeptisk ut på sista bilden!

Svar: Du har så rätt! Sekunden efter vände han och gick åt andra hållet :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-06-09 @ 22:36:24 / URL: http://videungens.wordpress.com/
Postat av: Mikaela

Är det första gången han tappar halsbandet? Har du det på när du rider också?

Svar: Det var första gången. Det låg vid ett träd så han hade nog kliat av det. Inte när jag rider, men när vi promenerar och ibland vid longering och tömkörning. Beror lite på hur mycket vi tränar och vill kunna ta av det om det skulle behövas.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-06-10 @ 10:40:52 / URL: http://svippostina.blogg.se
Postat av: Jenny

SV: Ja det är ju nackdelen förstås, eller en av många nackdelar med eksemhästar. Men du tar ju i alla fall hand om honom på bästa tänkbara sätt, så du behöver inte ha dåligt samvete! Fast det är ju lättare sagt än gjort...

Anledningen till att Rósa inte till tillbaka i hagen är antagligen för att det är mycket mer gräs utanför hagen än i den, hon går ju inte på bete :p

Haha, nåja, kanske inte riktigt 2 gånger om dagen, men grundtanken är ju bra, det hade ju varit kalas om man faktiskt ryktade sin häst morgon och kväll. Ridningen är ju ungefär den samma, tycker nästan det var bättre förr, mer känsla och mindre tävlingshets. Då lärde man sig faktiskt rida och inte bara åka med runt en hoppbana.

Javisst gör vi framsteg, jag tror Rósa kommer bli en bra körhäst i framtiden, nu tar vi bara en sak i taget i lugn takt :) bra att variera med också!

Det är jättebra att sjunga för sig själv när man är stressad eller orolig, så där tänker du rätt! Jag brukar försöka på att ta djupa andetag när jag blir spänd, ofta hjälper det, men det är ju inte alltid man kommer ihåg det precis då...

Det är säkert fler faktorer, men hoppas att zinken hjälper till också. Som sagt, du gör ju allt du kan och det tror jag märks tydligt i det långa loppet.

Nope, Rósa har både några ben och några gångarter för mycket, det är lätt att det blir vajs :p

Ajdå, ja Ròsa är ju faktikst rätt bra på att hålla sina hela, men sedan har hon ju inte eksem heller så det är väl en bidragande orsak, hon kliar sig ju inte speciellt mycket. Däremot brukar hon få hjälp med att göra sönder täckena... Fast reservdelar är ju också bra ;)

Svar: Jag försöker så gott det går :)
Då förstår jag henne :)

Det har du nog rätt i, fast samtidigt har det kommit många nya sätt att tänka på och mindre hårda metoder, även om majoritet rider på det sätt du skriver.

Det blir hon säkert. Önskade att jag kunde köra Guffi också en dag i framtiden men just nu fungerar inte det riktigt i stallet eftersom det inte finns vägar till det.

Jag brukar försöka andas, precis som när man blir illamående haha, men brukar lika snabbt glömma bort det så att koncentrera sig på en låttext var mycket bättre :)

Han förstör inte så mycket, brukar bli 1 eller 2 totalkvaddat per sommar, men jag inte hittat så många billiga så man kan köpa flera samtidigt. Jag är ju lite snål av mig också :p
guffiframidfelli.blogg.se

2013-06-10 @ 21:06:57 / URL: http://videungens.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0