Två duktiga hästar

Idag var en riktigt härlig dag! Tog in alla tre hästar, ett jäkla spatserande fram och tillbaka innan det är klart. Guffi fick gå lös och skötte sig som vanligt fast vi tog den långa vägen mellan hagen och stallet.

Började med att tömköra Guffi och det riktigt jäkla bra idag! Han var lugn och avslappnad från början, vilket känns som att det var en tag sen nu. Han höll sig sen lugn nästan hela tiden, blev rädd för en kona som vi var på väg in i och ville inte gå ut på vägen för att skritta av, men annars så. Hade satt ut konerna som ett kors, så man kan gå i en fyrkant och flytta och slalom utan att behöva flyta på konerna. På så sätt kunde jag variera vad vi gjorde innan det blev tråkigt och han börjar slarva. Började med att gå på en fyrkant runt bommarna och flytta bakdelen, har inte gjort det tidigare i töm, men det gick riktigt bra. Han fattade på en gång vad jag ville och flytta fint, lite slarv ibland när jag inte riktigt var med. Fungerade lika bra i båda varven. Sen bytte vi till att köra slalom och det fungerade också bra. När raden med konor tog slut vände vi åt ett håll, varannan blev det, och jag böjde honom inåt. Sen tog vi en liten sväng skrölt och även där kändes han lugn. Visst åkte huvudet upp men inte av stress och för att komma undan, utan just för att det var skrölt. Tog sen trav på volt, vänster varv gick bra, han sökte sig neråt fint. Lite enrgifattigt men helt okej. Sen bytte vi varv och det blev ännu bättre! Tömmarna hängde nästan hela tiden, han var ställd inåt och sänkte sig till stor del på egen hand! Duktigt kille!
 
Serstöks tur blev det sen, med lite ridning. Fick hjälp att borsta av en liten besökare på gården så hon blev ren och fin. Hon var inte på något superhumör men det mest gick bra. Det är väldigt ovant att sitta på någon annan häst, sadeln och jag kommer inte riktigt överens och Serstöks steg är 70% mindre än Guffis känns det som. Dessutom är hon stel som tusan i vänster varv och bogarna far åt alla håll, sen krullar hon ihop sig lite också och är väldigt ostabil om man jämför med Guffi. Så vi tog det rätt basic på volt först så hon skulle lossna i den där vänster sidan. Poff sa det så var hon som spagetti, men så fort man inte böjde henne gick hon ställd åt höger. Men ett framsteg blev det ju iallafall. Körde lite slalom mellan konerna innan vi tog trav på en stor volt. Bara fokus på att hålla traven där. Sen gick vi ut på vägen och tog trav och sen galopp tillbaka. Hon tröttnar fort när det är "jobb" så tror hon behöver en lite busgalopp ibland. När vi sen vände tillbaka en sista gång blev hon riktigt tjurig och vägrade gå framåt på grusvägen. Vi bråkade i flera minuter, hon bakade och höll på innan hon tillslut gav mig sig. Provade lite skrölt på vägen tillbaka sen och det gick riktigt bra och avslutade med en till galopp. Hon såg rätt nöjd ut sen och jag tyckte hon skötte sig bra trots den lilla diskusionen.
 
Efter detta blev det en päronfestis innan insmörjning att alla påbörjades. Guffi tog sig en tupplur med mulen på boxdörren och jag fick sy lite täcke också. Vindur lyckades rymma ur sin bok och gick in i sadelkammaren, trots att stalldörren stod öppen. Lite tur hade jag nog där, för han vet man inte riktigt vad han kan hitta på.
 
 
Och om min bästa moster läser det här så kan jag berätta att jag drömde att vi hälsa på er i natt och ni hade helt plötsligt 7 hästar och mormor var med, pigg som aldrig förr!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Vad kul att tömkörningen gick så bra, mitt mål är att Rósa också ska vara så lyhörd och framåttänkande (vi har nog en bit kvar...) :)

Haha, är du nöjd med att inte ha ett sto eller? ;) Men det var ju väldigt nyttigt att du fick testa på någon annan häst som omväxling, om inte annat för att inse hur bra du trivs med Guffi? Fast de där tjuriga märrarna har sin charm också tycker jag ;) Huvudsaken är att du är nöjd med passet i slutändan!

Svar: Det har ju tagit 1,5år träning på tömkörning, det var roligt att det fungerade helt plötsligt :) Ni kommer säkert dit också tillslut.
Haha, det var precis vad jag tänkte! :D Hon är rätt rolig ändå, mycket för att hon är så olik Guffi tror jag. Och som du säger det är bra men man inser hur bra jag och Guffi fungerar ihop ändå :) Hoppas jag kan rida henne fler gånger i sommar när de är på semester.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-06-08 @ 09:49:43 / URL: http://videungens.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0