Fredagstur

Idag ville vi ut på en ridtur igen och hästarna lika så tror jag. Det tog en liten längre stund idag att ta sig över stora vägen och vi fick dessutom trava, men det gick iallafall. Det var härligt väder idag igen, jag kunde rida i ridbyxor! Fast mina knän var lite arga när vi kom tillbaka och sa ajaj och jag blev lite kall när jag hoppade av.
 
Först gick vi lite vilse. Vi tog den vägen vi gick hemåt i måndags och hade lite svårt att lista ut var vi skulle gå första biten. Tredje gången gillt, då hittade vi rätt stig! Rådjuren hade så där en sjuttioelva olika stigar så det fanns en del att välja mellan. Tror vi får fixa en markering där. När vi kom ut på skogsvägen kom hästarna i en hage där fram och ville titta på oss. En gran hade vält över deras övertråd på ett ställe, så vi var lite rädda att de skulle komma springandes efter oss men de höll sig snällt i sin hage.
 
Idag red vi lite längre, den plogade vägen tog slut och sedan fortsatte en liten stig men där vände vi. De blev lite springa idag, hästarna var betydligt mer lugna även fast det blåste rätt rejält. Traven var rätt fin, han höjde ryggen och tog stora steg. Tölten gick bra den första lilla biten innan han hostade till och bröt av till trav istället. Han la även in lite galoppsteg när jag försökte rida bort de små problemen vi fick. Tror det var lite tungt ute på åkern där snön var rätt blöt, men de sista steg fick vi till det rätt bra. En lång galopp hemåt igen fick vi också.
 
Hästarna blev mycket segare så fort de märkte att vi var på väg hem, de ville inte gå hem! Red mot det andra stallet också och då hittade vi vägen vi trodde vi var på väg till i måndags. När vi vände där för att gå tillbaka till grinden la hästarna i handbromsen. När vi skulle över stora vägen igen gick de verkligen trögt, men vi hann över innan bilarna kom. Sen tänkte Serstök lägga sig ner och rulla med sadeln på. De tog av den och Helen fick bära den sista biten och Serstök hade en trevlig rullning mitt på lilla vägen vid huset. Guffi väntade tills han fick komma ut i hagen. Även idag blev det lite vaniljbullar i solen efteråt.
 
Helen fotade oss när vi kom tillbaka. Glada trötta hästar!
 
Imorgon åker vi och tittar på VIntermästerskapen. Jag tänkte försöka fota lite, vi får se hur det går, ridhus är ju inte det bästa. Om någon är intresserad av bilder är det bara att säga till så ska jag se vad som går att ordna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0