Lite bus

Igår gick allt bra med hovslagaren. Serstök var sur och bråkigt så med henne tog det 1,5 timme. Guffi var klar på 40 minuter min lilla stjärna. Står som ett ljus, och nu andas han faktiskt under tiden och bajsade bara en gång! Började mocka i lösdriften och upptäckte att dreneringen inte riktigt fungerar, så allt halm unders, 5-10cm tjockt lager är dyngsurt, det rann om det. Skottade ut tre skottkärror så idag har jag lite träningsvärk i armarna. Så går det när man inte är van att mocka varje dag!
 
Idag har jag jobbat med åkte ut efter jobbet, det var faktiskt fortfarande ljust den lilla stunden vi var ute och busade lite. Tog repgrimman och longerlinan, lite godis och gick ut på åkern. Longerade först i skritt och trav, ville han springa så fick han det. Ville bara att han skulle slappna av och springa av sig lite, eftersom han varit som han varit det senaste. Sedan tränade vi på kom. Han kommer ibland, men för det mesta måste man dra bara lite försiktigt i grimskaft/linan så kommer han. Det är bara att fortsätta träna. Sedan sprang vi tillsammans ute på vägen. Jag försökte busa igång honom och sprang lite fortare och han hoppade faktiskt till lite grann. Första gången blev han lite uppskrämd, men när han fick godis lugnade han ner sig och sen hoppade han vid varje "igångsättning" och sprang på i en jäkla fart. Tror nog han tyckte det var roligt. Sedan böjde, flyttade, lite morotstrix och lite sånt där innan vi gick in i stallet.
 
Jag vet inte riktigt vad han fått för sig sedan jag började ge honom zinken. I måndags var det jätteäckligt när jag blandade ihop allt som vanligt tillsammans med zinken, han vägrade äta. Så då fick han bara hestamix och zink, då var det inga problem. Igår delade jag upp det, hälften av hestamixen med zink och resten med kiselgur, linfröolja och nypon. Då var det tydligen jätteäckligt med den andra delen utan zink... Så idag provade jag på samma sätt fast utan linfröolja och då gick det visst ner utan problem. Antingen tycker han att det blev för mycket olja eller så har han fått för sig att det är äckligt, vilken han aldrig tyckt tidigare. Han äter liksom allt. Så nu får han vara utan linfröoljan över påsk. Vi ska åka upp till Sundsvall och jag tror inte Frida och Helen orkar hålla på och testa fram och tillbaka vad han vill äta. Efter påsk ska jag prova att ge lite lite linfröolja och se vad han säger, så får vi ta det därifrån.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Han behöver säkert bara vänja sig vid den ändrade dieten, de flesta hästar brukar väl bli lite kräsna när man kommer med något nytt, men det går säkert över :)

Svar: Jo, men han brukar inte det så därför man blir lite fundersam. Men det är linfröoljan han inte ville ha, antagligen häller jag på för mycket eftersom jag bara chansar så ska börja med lite i taget och se hur det går nu när jag är hemma igen :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-03-30 @ 09:07:48 / URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0