Två bra ridturer

Igår kväll blev det rätt sent men gick rätt bra. Skulle prova nya bootsen, men efter 10 minuter flög den ena av och Helen fick inte på den, så hon tog av den andra också. Jag ska prova igen någon dag när jag tömkör om jag kan få dom att sitta kvar. Har aldrig använt sånna boots förut så ja. Sen blev jag fundersam om Guffi hade lagt tungan över bettet för att han tog tag och drog ner huvudet, som han göra när han hostar till eller frustar, fast mer ordentligt så jag lyfte ur sadeln. Han hade inte lagt tungan över bettet så nu har han hittat på en ny jävulskap att hålla på med för att slippa undan. Förut har huvudet alltid åkt uppåt, men jag vette tusan om det här är bättre. Han gjorde även så idag så jag fick verkligen koncentrera mig på mig själv och magmusklerna.
 
Igår blev det tölt på volt, gick riktigt bra i båda varven. Han sänkte sig fint och då åkte ryggen upp. Det känns verkligen sån stor skillnad på honom, eftersom han inte riktigt orkar hela tiden åker man upp och ner en del. Travade gjorde vi sen ute på grusvägen, gick riktigt bra med den också.
 
Idag red vi ut på åkern. Jag ville träna att ta rätt galopp. Jag har insett hur dålig jag är på att kolla vilken han tar egentligen. Vi blev lite förvirrad hur det egentligen skulle vara, Han tog iallafall rätt galopp i höger varv, men i vänster blev vi lite osäkra. Frida försökte titta från andra sidan av våran volt ute på åkern, men hon såg heller inte riktigt. Men jag tror han har lättast för höger så vi får träna på vänstergaloppen lite.
 
Kunde faktiskt tölta ute på åkern idag! Rätt mycket snö har smält bort, men det blev lite tungt ibland och då blev det lite rolligt. Men annars gick det riktigt bra, formen kom då och då, och vi gick igenom böjningen. Traven var riktigt fin idag! Här försökte han dra mig ur sadeln, men det var bara att sitta emot så skärpte han till sig. Det blev både långsamt tempo och lite snabbare. Det långsamma var lite mums, äntligen är min fina travhäst tillbaka!
 
Vi red även en sväng i skogen och ett varv på åkern. Det blåste rätt rejält ibland men annars var det fint väder. Guffi blev riktigt svettig, men det blir man med den där björnpälsen i plusgrader. Han har iallafall börjat fälla lite smått nu. Och när jag kom hem hade jag visst halva skogen innan för trosorna, hur nu det gick till...
 
Här har han iallafall vänster galopp, har jag rätt då? Haha hej kom och hjälp mig!

Kommentarer
Postat av: rebecca

Ja du har rätt, tror jag :D haha!

Du frågade på en annan blogg vad det är för speciellt med det två delade bettet. Det är bomberbett ( jag använder typ bara dom). Lock up, som du frågade om, är ett tvådelat som stannar upp, det går inte att trycka ihop bettet som man kan göra med andra tvådelade, om du förstår :)

Ingen hästs mun är utformat för att ha ett bett i sig, just detta har dom som tillverkat bomberbetten tänkt på. Bomberbett är rundade på vissa ställen, ( som inte vanliga bett är) och den blåa färgen gör att hästen tycker det är gott. Färgen kan dock försvinna efter ett tag men det är inget som påverkar smaken, säger alla.

Rekomenderar bomberbett!!!

Svar: Då hoppas jag vi båda har rätt :)
Tack för svaret, har funderat på vad det är för speciellt med dom. Guffi gillar ju bara raka bett, av det jag provat iallafall.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-03-06 @ 19:27:06 / URL: http://rebmj.blogg.se
Postat av: rebecca

Det är ju även snällast :) testa ett tvådelat lock up, dom är ju typ som raka eftersom dom har ett stopp!

2013-03-06 @ 19:40:59 / URL: http://rebmj.blogg.se
Postat av: anna

Nej det är höger på bilden :)

2013-03-06 @ 19:44:49
Postat av: Julia

Är det inte vänster eftersom han sätter ner vänsterbenet först? ;)

Svar: Det är det jag har för mig iaf.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-03-06 @ 21:05:35 / URL: http://Www.spjulia.blogg.se
Postat av: Carro

Det är vänster galopp på bilden. :)
De sätter alltid ner ytter framben först och tar då ett ledande med inner :)
(och halva skogen i underkläderna är verkligen helt faschinerande!, att man alltid lyckas liksom haha)

Svar: Då litar jag på dig! Vilket varv blir det då? Bäst jag tar och lär mig det här, haha.Det är ju helt otroligt, och all sand och grus i skorna på sommaren!
guffiframidfelli.blogg.se

2013-03-06 @ 22:12:04 / URL: http://whyevenbother.blogg.se
Postat av: anna

nej det är det inte alls det. HÄR; http://sv.wikipedia.org/wiki/Galopp har ni ett tydligt exempel.

Vänster galopp börjar med Höger bak, diagonal (vänster bak - höger fram) sedan vänster fram och sedan kommer svävet. Benet som "leder" är alltså det framben som är ensamt i marken. På bilden är det höger fram som är ensamt = höger galopp. Kolla på bilden, så ser ni att han står på diagonal höger bak - vänster fram.

På wikipedia-videosarna är det båda höger galopp på hästarna. :)

2013-03-06 @ 22:35:21
Postat av: Alexandra

Höger :)

2013-03-07 @ 08:26:32 / URL: http://ecosmart.blogg.se
Postat av: rebecca

ojj, tänkte helt fel!!! är ju höger :D

Svar: Jag tänkte att vänster var höger och höger var vänster varv och då blev det ju ännu tokigare :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-03-07 @ 19:54:34 / URL: http://rebmj.blogg.se
Postat av: Adina

detta är Höger galopp, det ser man ju eftersom höger framben är det som är högst, du ser ofta när du kollar ner på benen, det inre frambenet ska synas med än det ytte, du ser här på min header och på den stora bilden, Funi i höger galopp.

Höger galopp: http://www.youtube.com/watch?v=PAem3kPMZ0U
vänster galopp: http://www.youtube.com/watch?v=8CACPedYYRI
förvänd galopp (höger galopp i vänster varv): http://www.youtube.com/watch?v=7tjfMhZlsg0

Så är det bara att studera skillnaderna! :)

Svar: Tack, jag har redan insett det men ända :) Grejen är också som jag insett att jag blandat ihop höger och vänster. Jag har skrivit i bloggen flera gånger ett tag nu att höger är vårat dåliga varv fast det är vänster, virrpanna. Så när jag skrev det här inlägget trodde jag att vi galopperade i vänster varv med vänster galopp, så i mitt huvud var det rätt fast jag blandade ihop höger och vänster :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-03-16 @ 22:06:28 / URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0