Innan skyfallet

Idag hade vi riktigt tur och slapp bli dränkta av regnet. Jag hämtade Frida efter jobbet och hästarna gick glatt in. Många nya sår på Guffis mule och öronen kliade idag. Vi började med att tvätta Vindurs svans. Han har börjat klia den i boxen så vi tänkte det var lika bra, förhoppningvis är det inte eksem. Han stod snällt och åt gräs under tiden och brydde sig knappt om vattnet på rumpan. Sen fick Serstök prova sitt nya träns, ett sånt där nosgrimman sitter ihop med nackstycket. Alltså, smart idé, men nog fan var det krångligt att få på. Vi fick hjälpas åt och efter ett skrattanfall fick vi äntligen på det.
 
Sen gjorde vi en liten "rundkorall" i björkhagen, ja eller en liten ruta av den så hästarna fick springa lösa. Frida fick hålla i ett spö, Guffi måste inse att hon inte tänker slå honom med det. Serstök var full i fan och gjorde lite utfall med sina bakben, tuggade lite på Guffi och visade upp sig. Eftersom Guffi inte riktigt slappnade av när Frida jagade på dom och bara höll i spöt så var det inte något superfin trav, korta steg och spänt, men det blev bättre med tiden. Fick upp honom i galopp några gånger och den såg finare ut, lite energifattig bara. På slutade gick jag själv med honom och då tog han trav själv och slappnade av och längde sig.
 
När vi var klara började det droppa lite och precis när vi kom in i stallet öppnade sig himmlen och ett riktigt monsunregn kom. Smörjde in Guffis öron och alla sår i ansiktet till det värsta regnet tog slut. Tror inte han kan ha remontnosgrimman nu på ett tag, såren är precis där den ligger tror jag. Får köra utan eller med den andra helt enkelt.
 
De närmaste tre dagarna blir det mycket jobb för mig så Guffi får klara sig utan mig. Om Frida känner för det kanske hon låter dom springa av sig igen någon av dagarna och Guffi får träna lite på att Frida håller i ett spö.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Bra initiativ att "spöträna" Guffi, hoppas han vänjer sig vid att hon håller i spöet snart och slutar spänna sig för det. Hoppas det ger resultat!

SV: Haha, exakt. Och det är väl bra det, för ofta verkar hon inte det minsta medveten om att hon har mig på ryggen :p


Svar: Jag hoppas det :) Det behövs oftast inte till honom, men Serstök siktar mer än gärna in sig på varje litet grässtrå när hon är lös.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-05-23 @ 19:31:22 / URL: http://videungens.wordpress.com/
Postat av: Mikaela

Hehe allt-i-ett tränsen blir bättre när man använt dom ett tag:)
Har han redan börjat får eksem alltså? Glaesir är peppar peppar clean fortfarande. Kliar sig lite om han kommer in och inte höet hänger i boxen.

Svar: Haha, ja det krävs nog att man lär sig hur det ska hanteras :)Det är mest i ansiktet faktiskt, öronen och mulen, men nu är det fyra dagar sedan jag var i stallet men jag hoppas att han hållt sig fin. Fast han tappar mycket tagel bara av att dra fingrarna försiktigt igenom :(
guffiframidfelli.blogg.se

2013-05-24 @ 21:39:29 / URL: http://svippostina.blogg.se
Postat av: Fia - med islandshästen som passion

Uscha, eksem är så, bläää :(
Jadu, Lukka gillar inte heller spön... hamnade i diket en gång när jag smekte henne över halsen för spöet råkade snuuuuudda i bogen ;)

Svar: Ja, men jag hoppas han får behålla sin "långa" man och pannlugg i år!
Jag har aldrig ridit honom med spö och känner inte att det behövs heller. Men ibland är det bra från marken, det är lugnt när jag håller i det men han litar inte på andra med spö. Ska vi löshoppa och sånt tillsammans med Serstök så behövs spöt till henne, så han får vänja sig bara :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-05-25 @ 17:24:42 / URL: http://meistaraverk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0