Sadeljakten

Jag behöver alltså en ny sadel. Men var ska man börja? Den jag har nu är utprovad för 3 år sedan och kollad igen för 1,5 år sedan av en sadelutprovare. Grejen är nu att jag tänker så här, är kanalen för smal bak, borde den inte varit det för 3/1,5 år sedan också? Det är ju inte direkt så att ryggraden på en häst ändrar i "tjocklek" som magen blir tjock eller den bygger nya muskler och ändrar sig i kroppen. Ska jag då lita på denna igen, som jag faktiskt gjort till nu, eller leta själv eller ja, vad skulle ni ha gjort? Jag vet inte ens vad det är för bomvidd, eller tum eller någonting om min sadel, hur vet jag då var jag ska titta efter? Man vill ju lita på de som utger sig för att vara yrkesmän, hon har provat ut Serstök sadel också och den passar, men samtidigt blir man osäker. Vad ska jag göra!?

Är det någon i närheten av Västerås som har något litet lager med sadlar, eller bara en de skulle kunna tänka sig att låta mig prova på Guffi? Känner du någon som känner någon som känner någon? De behöver inte vara till salu, men det är lättare att leta efter en sadel när man vet vad man ska leta efter. Med min okunskap är väl det enda jag kan säga att den behöver vara rätt bred i bommen på min jättepuff, jag vill inte ha hårda knöstöd och varken för djup eller platt sits. Jag gillar verkligen den jag har nu så den för gärna vara liknande.
 
 

Kommentarer
Postat av: Maarit

När jag bodde i Stockholm var jag till en sadelmakare, som blev opartisk, som inte sålde något speciellt märke av sadlar. Han heter Peter Winslow och fanns då i Jakobsberg. Har även gått en kurs för honom i hur man provar ut sadlar. Mycket skönt att ha den kunskapen själv i sadeldjungeln. Jag är ingen sadelprovare tack vare den kursen men kan se och känna själv. Då känns det alltid tryggare att ta hem någon "expert" som säljer sina märken, för då kan man själv se med lite mer kritiska ögon. Sök på nätet efter sadelmakare och ring runt och kolla om någon är opartisk och känner sig manad. Västerås-Jakobsberg är väl inte så himla långt heller, sök på Peter Winslow. Kanske finns han kvar?!

Svar: Tack för tipset! Han verkar finnas ännu närmare, i Enköping faktiskt. Så om jag hittar några sadlar att prova kan han helt enkelt vara ett alternativ att ta ut :)
guffiframidfelli.blogg.se

2013-09-30 @ 20:55:40 / URL: http://www.jemthagen.se
Postat av: Mikaela

Synd att du bor "så långt bort". Vår sadelmakare är även sadelutprovare och är superbra:)

Hoppas du hittar något det är verkligen en djungel det där med sadlar. Kanske Globus Gloi eller Morris and Nolan Island vara något för dig?

Svar: Vad synd! Finns ju några här omkring men jag vet inte vem man vågar lite på faktiskt.
Jag har suttit och tittat på Globus Gloi faktiskt, hittade en som hade en här i Västerås. Hoppas jag får svar så kanske man kan prova iallafall och veta på ett hum. Serstöks sadel är en Morris and Nolan, tänkte prova den på Guffi faktiskt så får vi se hur det går.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-09-30 @ 22:50:12 / URL: http://svippostina.blogg.se
Postat av: Carro

Tänk bara på att alla märkens bomviddar varierar, vad som är "bomvidd 32" i ett märke är inte densamma vidd som hos ett annat märke. Mät om i grader ist, (använd gradskiva).
De är mycket med sadlar tyvärr, kilbossor, svängd/rak bom, kanaler, längd osv osv.
Försök som sagt att hitta en sadelprovare som INTE är bunden till ett visst märke. Gärna en som säljer mycket beg, då har du större chans att testa fler typer av sadlar och sadelprovaren vill inte pressa på dig "sitt märke". Har hört att tex. Mustang gärna pressar på sina kunder deras specifika märke även om andra sadlar ligger mer optimalt.
Var kritisk och känn efter noga själv. och framförallt FRÅGA, tvekar de vid en fråga, svarar svävande eller inte alls, är de troligen inte så kunniga.

Hoppas du hittar rätt i sadeldjungeln! (jag ska själv försätta mig i den så snart Kelda musklat sig lite till)

Svar: Jo, jag har förstått det vilket krånglar till det hela ännu mer. Men känner att vet man inte alls vilket bomvidd hästen hade förut har man heller inget att utgå ifrån, sen kan man säkert på ett eller annat sätt ta reda på vilken vidd det motsvarar i andra märken. Försökte mig till att mäta Guffis bomvidd idag, blev runt 110 men vet inte riktigt hur exakt det blev med en ståltråd :)Jag tycker det är svårt att hitta någon som provar ut och tar med sadlar och inte är bunden till något märke. Hon jag haft tidigare har ett eget märke men det kändes inte som att hon försökte praka på mig en sån sadel sist, men jag vet inte om jag ska våga lita på henne igen. Sen finns det ju dom som bara gör inpassningen men då måste jag hitta några sadlar först.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-10-01 @ 20:12:23 / URL: http://whyevenbother.blogg.se
Postat av: Jenny

Det är ju så svårt det där med sadelutprovare, även om det finns seriösa så finns det tyvärr allt för många oseriösa som svärtar ner yrket genom att vara anlitade av ett enda märke och därmed försöka sälja in det oavsett om det funkar på hästen eller inte, eller så är de helt enkelt för okunniga. Jag avundas dig verkligen inte som står inför det här dilemmat, men håller med ovanstående att du nog får förlita dig mycket på din egen magkänsla och klämma och känna på sadlarna och själv försöka se efter hur de ligger.

Svar: Det är ju så med alla människor som håller på med sån här, hovslagare, veterinärer osv. Man tror att de ska ha en bra utbildning och ibland vet dom inte ett skit, klart man bli misstänksam mot allt och alla efter vad man hör folk berätta. Hon jag har haft som alla vet vem det är men jag tänker ändå inte säga namnet rakt ut, hon har ju ett eget märke men jag har aldrig varit med vid en sadelutprovning där hon försökt praka på något en sån sadel. Sen är det ju klart att Guffis kropp har ändrats väldigt mycket på 3år och den passade säkert då, men ja, misstänksam blir man helt enkelt. Jag ska definitivt titta på om sadlarna är snea, för jag har ingen aning om min alltid har varit det eller blivit det med tiden. Sen hur bra jobb personen som stoppade om den förra året gjorde kan man ju fundera på. Så just nu är jag bra sugen på en ny sadel, men budgeten är inte den största heller.
guffiframidfelli.blogg.se

2013-10-01 @ 21:41:46 / URL: http://videungens.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0