Longering med boots

Idag blev det en snabbis till stallet. Guffi gick äta alla sina tillskott och grejer medans jag borstade lite snabbt. Så snabbt som det går när hästen rullar sig i skiten varenda dag. Tog på han viktboots idag, repgrimma och gick ner till paddocken och longerade lite. Hade först bootsen fram och jag kan inte så någon större skillnad i skitt och trav iallafall. Använder boots väldigt sällan. Satte dom sedan bak och det blev en liten skillnad i trav, han längde steget bak och trampade under sig lite bättre. Han hade iallafall bra övertramp hela tiden i skritten idag också. Sen släppte jag lös honom och provade galoppen och det var lite svårt att se eftersom jag var tvungen att springa med och hålla igång honom, men jag tror han trampade under sig lite bättre även där. Han bjöd på mycket galopp och han var inte lika lång och flak som han brukar bli i galoppen när jag är på marken. Han har ju inget stöd från mig då eftersom han är lös, så det handlar nog om styrka. Sen flyttade vi fram och bakdel, går riktigt bra med framdelen nu åt båda håll. Tror det har släppt lite faktiskt. Och sen stretchade vi som han gjorde väldigt bra idag innan vi gick en sväng runt kvarteret. Eftersom vi kommer tillbaka precis vid stallet så gick vi in en gång där en gång, för att träna på det helt enkelt. Vissa dagar vill han fortfarande inte gå in och idag var en sån dag först, men han var ganska lätt att övertala. Vi tog en lite mysstund i hagen också.
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Hur tunga är dina boots? Jag har ju lätta vikter på mina, 160 g ungefär, men det är lagom för Rósa just nu, det märks skillnad i alla gångarter, men främst i tölt och galopp.

Svar: 225g eller något sånt tror jag dom väger så det borde ju ge någon effekt kan man tycka. Får prova med tölten snart :)
guffiframidfelli.blogg.se

2014-04-17 @ 10:26:30 / URL: http://videungens.wordpress.com
Postat av: Ida

Alltid kul att "experimentera" med boots :)
När jag töltar min ena häst med boots (240g) krävs de MASSA drivning. Men med den drivningen som krävs blir han superfin!! :)

Svar: Jag tror mina är på 225g, och det är ju ganska tungt ändå men har verkar inte bry sig så mycket :) Ska som sagt prova någon mer gång när jag ridit och tölta, om det händer något. Annars känner jag att dom är lite onödiga.
guffiframidfelli.blogg.se

2014-04-25 @ 16:53:54 / URL: http://isbjornoisangel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0