Mygginvation

Igår kväll var det mygginvation i stallet och Guffi stod tydligen och kliade sig på vindskyddet. Så jag och mamma planerade in en ordentlig dusch för honom idag. Det var riktigt varmt igår, men idag var det lite kallare, men den där duschen är nödvändig för det blir inte så bra att stänga in all smuts i eksemtäcket. Guffi skötte sig riktigt bra under tiden. Han blev lite rädd för vattenslangen när jag satte på den, men stod snällt stilla när jag duschade av honom. Han fick torka under sin fleecemundering medans vi fikade (han försökte också fika) och sen gick vi en promenad så han skulle torka lite till. Sen smörjde jag bara med No Rub och lite Bio-skin oil där han fått en bett och det blivit en stor knöl. Eksemtäcket kröp han nästan in i och de andra hästarna tyckte han såg lite underlig ut när han kom ut i hagen. Men dom är vana för det är fler som brukar ha eksemtäcket. Skönt att det är gjort nu iallafall. Nu kommer min häst vara ren till i höst!
 
Efteråt var vi på jakt efter flugmedel, men det har inte hästaffären vi var i tagit fram än. Istället åkte jag hem och kokade egen, får se om det fungerar. Isåfall vore det ju väldigt skönt och billigt. Jag kokade ihop 5dl vatten, en burk rosmarin, en citron, några vitlöksklyftor och 1/2dl ättika. Sambon undrade vad jag höll på med...

 

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Du får ge oss en utvärdering sen om hur medlet funkar:)

Svar: Det ska jag göra :)
guffiframidfelli.blogg.se

2014-04-22 @ 18:02:50 / URL: http://svippostina.blogg.se
Postat av: Jenny

Jag ska också göra eget medel i sommar, som är tryggt att använda både på föl och dräktiga ston tänkte jag :)
Katla är också riktigt tacksam över sitt täcke nu. Skönt för dem att slippa allt bitande från alla jäkla insekter.

Svar: Nu har det varit rätt kallt här igen så jag vet inte om den jag gjorde fungerar än, fast jag sprayat rätt mycket för säkerhetskull. Hur tänkte du göra?
guffiframidfelli.blogg.se

2014-05-01 @ 15:23:29 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0