Ridlektion

Idag kom Malin Bengtsson till oss och hade lektioner. Första gången jag rider för henne och det kändes bra. Som vanligt visste jag inte vad jag ville ha hjälp med, eller kan iallafall formulera det. Så hon tittade en stund på oss och konstaterade att Guffi inte lyssnar eller riktigt förstår bettet, vad jag vill, blir framtung, drar i bettet, gapar osv när jag gör en förhållning. Ja! Precis vad vi behövde hjälp med!
 
Vi började på volt med att skritta långsamt, men bara använda tyglarna till att bromsa och när jag gjorde en förhållning skulle jag få ett svar också. Jag skulle tänka på att höja handen lite och min andning, och vips så var det rätt enkelt. Vi fick också träna halt, han ormar gärna runt och vänder sig inåt då. Så när vi gjorde halt och jag kände att han var på väg inåt skulle jag flytta bogen utåt istället. Sen fick jag hoppa av och fick gå framför honom och hålla i bettet. När jag lyfta det lite och vibrerade typ skulle han backa, inget tryck eller så. Och helst inte höja huvudet. Han skulle böja sig när jag tog i vänster osv och gå framåt när jag drog bettet lätt neråt. Sen fick jag hoppa upp igen och göra samma sak från ryggen. Höja handen och vibrera för att göra halt och sen backa. Först ormade han sig så klart åt sidorna, men bara jag fortsatte så kom han på att jag menade bakåt och då var jag snabb med eftergiften bara han tänkte bakåt. Vi ökade lite mer sen, några fler steg bakåt och sen gjorde vi det även från trav. Vi gjorde detta för att han ska komma upp med manken, inte vara framtung och lära sig vad jag vill med bettet på ett nytt sätt. Hon förklarade det så bra att det är svårt att lära om någon de redan lärt sig, men man kan lära dom nya saker på ett nytt sätt.
 
Hon frågade om nosgrimma, jag använder ju ingen för den inte behövs tycker jag. Gapar han så gör han det av en anledning och jag vill då hellre lösa problemet än att stänga munnen på honom. Hon tyckte det såg ut som att han gapade av ren reflex och tyckte att en nosgrimma kunde behövas för att få bort den reflexen. Men när vi hållt på med övningen en stund slutade han gapa, så nä, någon nosgrimma behöver vi inte. Vi ska inte tölta i paddocken innan det här fungerar, precis som Camilla Hed tyckte när vi red kurs för henne. Vi ska lära oss det här ordentligt, sen får vi se om det går bättre.
 
Karin som tagit hit Malin bjöd på havrekex och kaffe och sen avslutade vi dagen med en ridtur upp på berget. Men då lånade jag Hugur istället. Det är så ovant att sitta på en annan häst. Så klart började det regna när vi klev ur stallet och slutade när vi klev in igen, men trevligt var det ändå.
 
Hade sällskap av den gosiga stallkatten när jag tittade på Anki och Tyrs lektion.
 
Och här har vi en bild från gårdagen på mitt röda ansikte!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0