Tölt i paddocken

Idag hade jag tur som tog ofrivillig sovmorgon så jag inte fick något ridsällskap, för det gick så bra på egen hand! Ja alltså i paddocken. Att försöka rida ut själva brukar ju oftast mest gå runt runt. Igår fick Andvari och Guffi en ny kompis, en söt tjej. Andvari har gått med henne tidigare och tyckte han var hennes. Guffi höll sig på avstånd och brydde sig inte så mycket vid ihopsläppet. Eftersom Andvari fick någon knäpp över stobajs i somras var jag lite orolig över hur det hela skulle gå, men det gick riktigt bra. Idag när jag kom stod Biran närmare Guffi och verkade nästan vara lite less på Andvari, så de verkar nästan komma överens allihopa.
 
 
Över till ridningen idag. Började tänka på en övning jag fick göra för länge sen som jag inte har gjort på väldigt länge, så vi körde på den idag. Och jag kan kontratera att jag fortfarande problem åt samma håll som jag hade för säkert 8-10 år sedan. Det hela gick ut på att vi skulle rida som ett timglas. Efter hörnet skulle vi flytta in mot mitten fast fortfarande framåt och när vi kom till mitten av ridplan skulle vi flytta ut mot spåret igen till nästa hörn. Guffi fattade poängen på en gång men det var väldigt svårt åt höger. Lite väl mycket ostkrock och fuskflyttning ibland, men ibland så fick vi till det. Åt vänster gick mycket lättare. Sen gjorde jag om lite så vi svängde in på mitt linjen och flyttade ut mot spåret ungefär vid mitten. När det fungerade la jag in tölt när vi kom ut på spåret och det här fungerade riktigt bra. Jag fick med mig hela den långa hästen utan spänningar. Fast där kom Guffi på att det var mycket roligare att springa än flytta så vi hade lite diskussioner och dampskutt. Men det kändes ändå väldigt bra de gångerna vi fick till det. Efter det töltade vi på vägen och flyttade lite fram och tillbaka och det gick faktiskt. Galopp tillbaka och skrittade av i paddocken. Då provade jag att blunda för att känna ordentligt vad jag gör med kroppen. Ungefär ibland svängde han åt det hållet jag ville. Hoppade av och gick runt med honom den sista stunden. Vi har inte tränat någon tölt i paddocken sen i höstas när vi hade Camillakurs. Jag har provat några korta bitar men träningen har vi gjort ute istället. Så det kändes roligt att det fungerade bra idag i paddocken utan spänningar. Han bjöd till tölt själv när vi inte skulle tölta och det ser jag som något positivt.
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Vilken söt guling!

Ni verkar ju göra framsteg hela tiden, tack för tipset om timglaset, det ska jag också testa någon gång :)

Svar: Hon är väldigt söt, men skygg mot mig fortfarande.
Gör det, en väldigt bra övning :)
guffiframidfelli.blogg.se

2014-12-14 @ 14:27:21 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0