Snöblind i paddocken

Idag hade jag sällskap till stallet med Kristina igen. Tur var det, för i det här vädret är det skönt att sitta i en stor bil istället för min lilla. Kristina red ut men jag och Guffi gick ner i paddocken och jobbade från marken. Det var inte mycket man såg idag, det snöade på tvären och med glasögon förvärras hela saken. Ville bara att han skulle få röra sig och förhoppningsvis slippa allt för mycket träningsvärk efter två ordentliga uteritter.
 
Longerade först på en volt i skritt och tränade på att byta varv. Kom på att jag ju kunde lägga in kommando på det, så det blev helt enkelt "vänd". Jag har ju insett att när vi byter varv är det jag som rör på mig och inte han, så jag har fått skärpa till mig och börja träna på det där. Och det blir bättre och bättre. Vi fick iallafall till det bra åt båda håll minst en gång. Sen fick han trava lös och jag lyckades få honom att springa i en åtta faktiskt. Inte den finaste eller jämnaste men typ en åtta blev det iallafall. Vi flyttade fram och bakdel innan vi stretchade. Han har riktigt svårt för att flytta framdelen åt vänster, men åt höger går det väldigt bra. Får han välja när han är lös går han helst i vänster varv, kan det hänga ihop på nåt sätt? När godiset tog slut efter stretchingen fortsatte han med att stoppa huvudet mellan frambenen så fort jag sa duktig kille. Gottegris och en sucker för beröm är han. Han fick gå lös upp till stallet, men han tyckte det var bättre att stå stilla och äta snö på vägen upp så Kristina och Saga hann komma tillbaka innan vi var uppe i stallet.
 
Även om det var blött och kallt av de ordentliga vindarna idag blir jag lika glad över att få umgås med min häst. Det känns verkligen som att vi har roligt tillsammans just nu och gör små framsteg hela tiden.
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Tycker du är duktig som aktiverar din häst när det är sådant väder, jag hade ställt in dagens verksamhet för snö på tvären! Fast vi har ju ingen snö alls sedan rätt länge tillbaka som tur är ;)

Svar: Jag hade stannat hemma om inte mitt sällskap som var övertaggad släpat med mig faktiskt, men man känner sig extra duktig efteråt :) Det är ju samma sak i spöregn och blåst.
guffiframidfelli.blogg.se

2014-02-28 @ 22:08:29 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0