Upptäcksfärd

Idag blev det en riktigt upptäcksfärd på långa grusvägar. Red ut med Kristina och Saga igen och eftersom det är så varmt ute har det blivit fin is överallt. Vi provade att rida över den stora vägen idag, det går en skoterled över vägen så man kom rakt in på en grusväg på andra sidan. Vi lyckades dock inte hitta något sätt att rida runt på så vi fick vända och rida tillbaka överallt. Men när snön försvinner kanske det går att hitta några stigar i skogarna. Men det var långa grusvägar med lite trafik iallafall. Den enda vi mötte var så klart en travhäst och en stor lastbil. Vi red också förbi en otroligt söt åsna, men Guffi var först lite skeptisk mot den lilla lurviga saken.
 
Guffi och jag hade en hel del diskussioner om vilken gångart vi skulle ha idag och han blev bara värre och värre under hela ridturen innan han lugnade ner sig på vägen hem. Han skulle helst galoppera hela tiden för att komma ikapp Saga, och det behövde inte ens gå fort för även om jag försökte sakta ner till trav så fortsatte han i sin kortkorta galopp. Jag höll på att bli arg på honom men jag vet att det inte hjälper så det är bara att svälja och försöka hitta en lösning på problemet. Att bara försöka bromsa fungerar inte, då springer han fortare, men jag fegar ur lite med att svänga honom åt ett håll när det är så mycket is, men tillslut var det det enda som fungerade och då började han lyssna. Tror han blev arg på mig också där ett tag haha. Tillslut kom vi överens och kunde skritta på långa tyglar fast dom andra var långt framför oss. Vi lyckades också trava ikapp dom lugnt, han tog galopp några steg, men jag fick ner honom till trav igen. Och en lugn tölt fick vi till. Så vi avslutade iallafall bra och kunde sedan skritta hem hela vägen på långa tyglar.
 
Fluffrillan!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Guffi skulle behöva lära Rósa det där med att ta det lugnt när man är på efterkälken! Hon blir asförbannad på mig när jag inte låter henne springa ikapp :p

Svar: Fast nu verkar Rósa lärt honom att inte ta det lugnt på efterkälken haha :) Men jag tror det beror på vårat ridsällskap de senaste gångerna, en riktigt hetstant och det verkar smitta av sig på Guffi. Men så länge man håller sig i skritt så har han inga tendenser på att springa ikapp faktiskt, utan såsar på i sin egen värld. Det är när jag öker tempot som den lilla djävulen kommer fram :)
guffiframidfelli.blogg.se

2014-02-28 @ 22:17:54 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0