Att flytta sin häst

Det här är något jag funderar på ganska ofta, främst för att Guffi tar det inte lätt att flytta. Byte stall, miljö, kompisar, rutiner osv. Han påverkas väldigt lätt när saker inte är som de brukar, men blir det en rutin vänjer han sig vid det tillslut. Det här är en av anledningarna till att jag tror att det skulle vara svårt att tävla med Guffi.
 
Jag är mäkta imponerad på folk som äger hästar som kan flytta dom och rida samma dag. Alla gör så klart inte så och det beror säkert på hur lång resa man har. Men att hästen är kollugn från första sekund den kliver ur transporten på en ny plats är ju helt fantastiskt! När man importerar en häst från Island och vissa kan rida efter bara någon vecka. Jisses, jag skulle nog låta hästen vara iallafall 1-2 månader innan jag började rida. Men det beror ju också på om hästen är inriden eller en ohanterad unghäst. En unghäst kanske man måste vänja vid grimma, ledas, lyfta på hovar osv. (Sidospår!) Jag vill inte kritisera någon annan sätt att göra på, jag tycker bara det är rätt otroligt att hästarna kan ta det med sådan ro.
 
Guffi var "lugn" i lördags när han klev ur transporten, men han var inte avslappnad. Han var nyfiken på allt det nya och uppmärksam på alla rörelser och ljud. Främst var han nog glad av att få komma ur transporten för dagen efter skulle jag inte kalla honom lugn. När han är lugn går han med sänkt huvud, frustar och går bakom mig. I söndag på väg ut från stallet skulle han nästan gå före mig, fort och huvudet högt. När vi har varit ute på små promenader stannar han ofta och tittar sig omkring, provar om vi ska vända och gå tillbaka. Är han lugn följer han bara efter mig.
 
Just för att Guffi är som han är kommer vi börja väldigt lugnt. Dessutom har han nästan stått i 2 månader och även om han gick att rida på en gång hade vi fått börja lugnt. Planen ser sån ut så att han får bekanta sig med sin flock och vara häst. Den delen tycker jag är viktigast, att han trivs i hagen eftersom han spenderar 99% av livet där så att säga. Vi har tagit några små promenader och vänjer oss vid stallet, men än så länge har han fått stå lös hela tiden. Vi har varit själva i stallet så det har gått bra, han ska inte behöva känna sig tvingad till att stå stilla när han inte känner sig trygg än. Han följer gärna efter mig när jag hämtar något i stallet. På fredag kommer veterinären och vaccinerar och kollar tänderna på honom, sen på måndag har jag tänkt tömköra om det känns bra. Sen blir det uppsittningsträning, lite lugn ridning i paddocken och runt gården och annan träning från marken. När det känns bra där blir det uteritt med något lugn sällskap.
 
Jag har ingen brådska, vi tar det i våran takt. Det viktigaste för mig är inte att rida min häst, det är att vi trivs och har roligt tillsammans. Nu tycker säkert vissa att jag låter heltokig, men det får ni tycka! Jag tänker göra så här oavsett.
 
Men nu vill jag höra, hur reagerar era hästar och hur tänker ni runt detta?
 
 

Kommentarer
Postat av: Carro

Båda mina är lugna vid flytt/byte av miljö. De är så trygga i sig själva vilket är jätteskönt :) Kelda är grym och har lätt för att bortse från ny miljö och slappna av och "följa mig" hon är lätt att påverka på det sättet, vilket gör de lätt för mig vid tävling och träning :) Bingo blir lite mer "nyfiken" och kan "glömma bort mig" och är kanske inte riktigt lika lätt stt påverka, men aldrig några problem eller :) snälla trygga hästar helt enkelt :)

Svar: Jag är som sagt imponerad över hästar som klarar det så bra :) Guffi har väl lite tendenser som Bingó men väldigt mycket värre så det blir dåligt. Han är fortfarande väldigt snäll, men ibland glömmer han bort mig som du säger :) Hur hade du gjort med en häst som importerats från Island?
guffiframidfelli.blogg.se

2014-01-22 @ 20:11:49 / URL: http://whyevenbother.blogg.se/
Postat av: Yrsa | Wild hoofbeats

Jag tycker att min tös tog flytten till sverige bra.. Hon var rätt cool, orädd och nyfiken av sig. Redan första dagen. Gick direkt och började käka haha.
Men tycker som du skriver att man ska vänta, att rida ens andra dagen ... nja jag vet inte.. starta lugnt kanske. Det är ju ändå miljöombyte.. och nytt för hästen också. Tror man vinner på att ta det lite lugnare i början. (nu snackar vi byte av stall inte tävling, vilket är två helt olika saker, eftersom byte av stall även ger byte av kompisar i hagen nya människor osv.)

Svar: Då är hon en sån där cool häst som Guffi inte är :) Att flytta från Island är ju en större förändring än att flytta 35mil.
Det är ju helt klart skillnad på flytt och tävling, men jag tror inte Guffi skulle kunde hantera en tävlingsplats om jag inte kunde rida till banan precis innan start eller nåt. Det är för mycket nytt folk och nya ljud hela tiden.
guffiframidfelli.blogg.se

2014-01-23 @ 07:49:20 / URL: http://wildhoofbeats.blogg.se/
Postat av: Jenny

Det viktigaste är ju absolut att ta det i hästens takt och känna av hur den känns. Att stressa sig fram med aktiviteter är lika illa som att traggla invanda saker om och om igen, i synnerhet med unghästar.

Angående importhästar så är min erfarenhet att det är så otroligt olika på individ hur de klarar av omställningen. Rósa tog det skitbra och hade kunnat börja jobba tidigare än jag krävde, Eyja tog det dåligt och behövde ett helt halvår på sig att landa. Jag tycker ändå att man bör vänta åtminstone ett par veckor innan man börjar jobba men en nyimporterad häst.

Hur som helst, du gör rätt i att ta det i er egen takt :)

Svar: Det är säkert väldigt olika hur hästarna klarar av det som du säger, vissa bryr sig inte alls att åka till nya ställen och då är nog inte en flygtur över Atlanten så farlig heller kanske :) Men det måste ju vara en himla omställning för dom ändå.
Vad skönt att någon håller med mig :)
guffiframidfelli.blogg.se

2014-01-23 @ 21:40:49 / URL: http://videungens.wordpress.com
Postat av: Carro

Ja, Bingó lyssnar ju alltid och är väldigt "mån och rädd om mig" Men tappar ju fokus, de är ju spännande att vara borta och springa på bana med publik ;)

Angående import så beror de på individen, en vuxen riden häst hade jag låtit vila drygt 2veckor med bara vanlig hantering och sen joggat igång "kravlöst" (lite mer lära känna varandra ridning) i någon vecka. En unghäst hade jag väntat längre med innan någon ny hantering påbörjas, och en nyligen inriden häst hade jag "gått tillbaka" några steg med, en snabb repeat på vad den förväntas kunna, longering, sadelinvänjning, uppsittning, start-stop-sväng osv :) Sen beror allt såklart på individen, lugn häst kan man behandla och "checka av" snabbare än en nervös/stressad/rädd häst. Men grunden för mig hade nog varit att vänta minst 2veckor med ridningen iaf :)

Svar: Man får nog se på hur hästen reagerar, men jag blir fortfarande imponerad av hästar som tar en flygtur från Island bättre än vad Guffi tar en flytt :)
guffiframidfelli.blogg.se

2014-01-26 @ 21:35:34 / URL: http://whyevenbother.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Flytta är ju lite större då är det ju nya kompisar och ny miljö.. Ett första steg för en häst som Guffi kanske är att åka någonstans tillsammans med en kompis?

Ingen av våra hästar reagerar speciellet mycket på att resa bort. Klart dom är lite tittiga när dom kliver ur transporten och tittar nyfiket på alla nya saker. Det är sällan dom reser själva utan har oftast med sig en kompis. Sen gör jag alltid samma rutiner både borta och hemma så att dom känner igen sig liksom. Har jag en lite mer nervös häst så värmer jag upp längre bort från alla anda och så vidare:)

Svar: Ja, det är ju helt klart skillnad på flytt och åka på tävling, men det är ändå en ny plats första gången och hästen förstår nog inte skillnaden innan den kommer hem igen :) Det skulle nog underlätta för honom att åka med en kompis som du säger.
Både jag och Guffi mår bäst av rutiner så jag skulle nog göra som vanligt om vi någon gång åker på tävling. Jag måste tex alltid ta på mig vänster strumpa först annars får jag börja om och jag borstar alltid Guffis högra sida först osv. Ibland känner jag mig som Sheldon Cooper haha :)
guffiframidfelli.blogg.se

2014-01-31 @ 12:40:55 / URL: http://svippostina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0