Massage och kommunikation

Först vill jag bara säga vad glad jag blir av era kommentarer med stöttande ord. Jag tänkte jag skulle skriva lite om gårdagen. I förrgår var jag också ut till stallet men jag kommer inte riktigt ihåg vad vi gjorde. Tror vi busade lite i paddocken och sen öppnade jag upp till delen med gräs till Guffis flock. Glada hästar blev det!
 
Iallafall, igår kom Anna Karström ut till stallet och masserade Guffi, Saga och Tyr. Det var en upplevelse i sig efter som Anna även kan kommunicera med djur. Hon massarede inte bara utan kunde berätta en del annat också. Det enda jag berättade var vad han hette. Under tiden jag borstade av honom satt hon på golvet. När hon sen ställde sig upp berättade hon om två ställen på bakbenen där Guffi har spänningar och fråga vad jag upplevde för problem. Jag berättade om det här med volter, att han skjuter in bogen och ställer huvudet utåt, främst i traven då. När hon sedan började massera osv är det just precis dessa två punkter på bakbenen han knakar till på och som hon känner att han är stel på. Hon hade till och med prickat rätt på vilken sida de olika spänningarna satt. Han hade tydligen några låsningar i beckenet och att det sitter ihop med halsen och hela överlinjen. Hon frågade senare om han haft problem med ryggen och berättade därefter att han antagligen haft ryggskott. Så ja, han har bockat för att han har haft ont, men har det inte längre. Det sitter mycket som jag tror i huvudet. 
 
Hon tyckte att han var en mysig kille och jag tror han gillade henne också. Hon tyckte att han kändes som en häst som är rädd för att göra fel och slappnar därför inte av helt. Jag fick under hela tiden sitta på en pall en bit ifrån och tänka på de stunder då han släppt ut sitt riktiga jag. Han är heller inte så modig, men ständigt på vakt och håller koll på allt. Det gör det också svårt att slappna av. Hon tyckte jag skulle prata mer med honom, säga att jag har koll och att han inte behöver oroa sig. Jag fick några nya stretchövningar och punkter där jag skulle massaera honom på halsen och ryggen. Jag och Kristina skulle träna mer på att få båda Guffi och Saga att länge sig, göra bogarna mer rörliga osv.
 
Jag kände mig väldigt nöjd efteråt, det kändes verkligen som att hon förstod Guffi och vad han ville ha hjälp med. Låter säkert lite flummigt det här, men Anki har haft ut henne i många år nu och hon har alltid haft rätt. Det var roligt att titta på eftersom hon hela tiden förklarade vad hon gjorde, hur Guffi reagerade och varför. Jag fick det också bekräftat idag när jag red att han kändes mycket bättre, men det kommer i ett annat inlägg.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Lite massage brukar ju göra gott! Den där djurkommunikationsbiten låter jag dock bli att kommentera ;)
Att prata lugnande med hästen är inte bara lugnande för den utan för en själv också, så det kan ju vara en bra idé om man känner att hästen och en själv känns spänd :)

Svar: Man är ju lite skeptisk till sånt där ändå :) Oavsett om hon kan prata med djur på riktigt eller inte så var hon duktig på det hon sysslade med och det känns alltid bra efteråt isåfall.Ja, det är alltid bra, men han stannar mest när vi är ute och promenerar och då är inte jag spänd utan han ska bara ha stenkoll på allt fast han inte behöver det :)
guffiframidfelli.blogg.se

2014-05-24 @ 15:47:18 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0