Första gången med halsring

Igår hade jag fått för mig att testa att rida med halsring och jag fick till och med låna en riktig av min stallägare. Hade tänkt ta några balsnören annars men ibland har man tur. Istället hade jag otur med att Sagas medryttare red i paddocken samtidigt och eftersom jag har svårt att hålla styr på Guffi i normala fall när vi har sällskap där så väntade vi med halsringspremiären tills de var klara och gått upp till stallet. Vi började istället för att helt enkelt ha koll på oss båda. Jag tänkte extra mycket på hur jag använde min kropp. Jag är väldigt dålig på det och det är därför jag vill prova med halsring för att få igång kroppen. På ena långsidan gick det hur bra som helst. En kon stod mitt på spåret, antagligen ett hål under och för att gå förbi den behövde jag bara använde kroppen. Men på andra långsidan vette tusan vad som hände, där gick vi mest krokigt och Guffi ville mer än gärna gena. Förstår inte riktigt vad jag kan ändra med kroppen från långsida till en annan. Samma sak när vi travade men det gick ändå rätt bra. Lite voltarbete blev det också.
 
Sen testade vi halsringen. Först gick det rätt skit faktiskt och jag tror den blev lite för lång. Tror inte han förstod mig, så då backade vi några steg så jag höll i både tyglarna och halsringen. Och vips så fattade han signalerna med bara halsringen, för det mesta. Det kan ju inte alltid bli rätt på en gång. Så vi körde massa sväng och stop. Stop var helt klart svårast. Jag var tvungen att prova i trav och till och med galopp på slutet. En rätt fin åtta i trav, lång låg, fick vi till och typ ett ägg i galopp, där var det svårt att styra. Det där ska vi defintivt göra om för jag tror vi båda var rätt nöjda efteråt.
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Bra jobbat! Jag är också sugen på att testa halsring, men har inte kommit mig för än. Förväntar mig katastrofala konsekvenser ;)

SV: Det är ett jättejobbigt beslut, men som du säger finns det en människa för varje häst, och nu är det nog dags för Rósa att få en ny människa som är helt rätt för henne.

Svar: Jag tycker du ska prova. Det kan inte bli värre än fel, men gör inte som jag och tro att det ska fungera på en gång när varken ryttare eller häst gjort det innan haha :)
guffiframidfelli.blogg.se

2014-11-01 @ 20:20:21 / URL: http://videungens.wordpress.com
Postat av: Fia - hippologstudent

Vad kul du testat nu! :D

Svar: Ja, äntligen! :) Jag tyckte halsringen jag fick låna var lite stel bara, men den var ny så de kanske är så i början.
guffiframidfelli.blogg.se

2014-11-02 @ 20:10:50 / URL: http://meistaraverk.blogg.se
Postat av: Fia - hippologstudent

Jadu... det vet inte jag, haha. Brukar köra utan eller med ett par tyglar ;) De är iaf mjuka, katjing, haha ^^

Svar: Jag tänkte ta ett par lite korta tyglar först, men dom var ju ändå för långa :)
guffiframidfelli.blogg.se

2014-11-03 @ 20:41:11 / URL: http://meistaraverk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0