Hästar i trafiken

Hästar i trafiken är alltid ett hett ämne. Alla har sina åsikter, men jag tror inte att något som hanterar en häst frivilligt väljer att rida, köra eller bara vistas efter trafikerade vägen om det finns andra alternativ. Problemet är ju att det oftast inte finns något alternativ om man inte ska harva runt runt på en ridbana jämnt och ständigt. Hästar klassas fortfarande som fordon och kan om du har otur göra större skada om du får en genom framrutan än en älg, för oftast får du även en ryttare genom rutan. Och saktar du inte ner när du ser en älg efter vägen? Jag tror inte det finns en enda ryttare som inte varit arg eller irriterad över en bilist de mött under en ridtur. Det är nästan vardag att mötte minst en bilist som inte förstår att de riskerar inte bara hästens liv, utan även ryttaren och sitt eget liv. Ja, vi har alla hört det förut, bara för att hästen inte är rädd för bilar för det mesta, så är de ändå flyktdjur och kan när som helst bli rädda för vad som helst och då spelar det ingen roll vad jag som ryttare gör eller du som bilist inte gör.
 
Anledning till att jag tar upp det här just nu är för att i morse var massören som masserat Guffi och tipsade om avmaskning/svavelkuren med i P4 Västernorrlands morgonprogram och pratade om just detta. Ett väldigt bra inslag tycker jag som alla som vistas i trafiken borde lyssna på. Så nu tycker jag ni alla ska lyssna på fantastiska Anna Karström. Efter va 1 timme och 40 minuter börjar intervjun.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0