Efter Eyolfurkursen

I helgen var jag åskådare på Eyolfur Isolfssonkursen som min stallägare arrangerade. Jag är rätt trött i huvudet efteråt, även om jag inte red var det mycket information, inspiration, nya tankar och aha-upplevelser. Alla hästar som var med hade olika problem vilket var roligt. Att få se olika övningar och sätt att lösa dom. Det viktigaste jag tog med mig var att hästarna är naturligt snea åt det ena eller andra hållet vilket gör att vi inte kan rida dom likdant i båda varv. Hästen har en stel sida och en svår sida. Alltså JA! Varför har ingen sagt det till mig tidigare? Enligt Eyolfur är ca 70% är islandshästarna stel i höger sida och vänster är den svåra, men Guffi är en av de andra 30%. Han är stel i vänster sida och höger är det svåra och eftersom han har haft låsningar och därmed slitit hovarna snett och allt det där var det verkligen en aha-upplevelse som jag behövde. Jag har inte vetat hur jag ska träna honom för att blir av med detta, eller iallafall föra det så bra som det går. För även om låsningarna är borta och hovarna verkas rätt, blir han ju aldrig bättre om inte jag tränar honom rätt.
 
Vårat problem är alltså att han lägger alla vikt på vänster bog, drar sig inåt i vänster varv och har svårt att flytta bakdelen åt höger. Vilket är tydligt vid halt då han nästan alltid tar ett steg åt vänster med baken eller när han försöker vända är det alltid åt höger och det blir en hemsk dragkamp om jag försöker få tillbaka honom åt vänster. I höger varv drar han istället utåt och oftast överböjer sig på volt. Så nu ska det tänkas tvärtom mot vad hans kropp vill göra så vi kan stärka höger bakben, för är den stark ska han inte vilja lägga all vikt på vänster bog.
 
Så idag ville jag testa, men jag blev lite för ivrig och försökte med allt på engång vilken blev en förvirrad häst och lite lätt förvirrad matte. När jag saktade ner och tog en sak i taget gick det mycket bättre. Vikten bort från vänster bog - flytta bakdelen åt höger ska vi börja med. För innan det fungerar kommer han fortsätta krumbukta vid halt, ramla inåt i vänster varv på vlt, belasta sig fel och gå emot bettet. Det underliga i allt det här är att i galopp blir han tvärtom, men jag tror det är den starka vänster bogen som balanserar upp honom i galopp och gör att han inte ramlar inåt. I höger varv är det en svag bog som ska hålla uppe honom och då ramlar vi inåt. Han blev rätt irriterad på alla insekter så att tölta gick inte bra. Istället provade jag en annan övning, kort kort skritt, inte styva sig, pannan framåt och nacken högsta punkten, sen ska han länga sig neråt av sig själv och då tog vi trav. Han längde sig inte så långt men vi får träna vidare. Höger varv gick det så där men i vänster varv när vi fick koll på bogen så gick det skitbra rent ut sagt. Så vi avslutade där och jag kändes mig nöjd. En sak i taget Punkt.
 
Hoppas ni fattar något av det här, annars får ni helt enkelt gå på en kurs med mästaren själva. Det är helt klart värt alla pengar, även om man bara är åskådare.
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Ibland behövs en klok isländsk gubbe som talar om sådant som egentligen är självklart :) och personligen tror jag att så gott som alla ryttare är likadana, alltså är sneda åt det ena eller andra hållet. Himla nyttigt att vara åskådare också, man ser det på ett helt annat sätt än när man rider, har mer tid att fundera över vad tränare säger när man inte behöver fokusera på att rida just då. Och då är det ju bara att prova det hemma i lugn och ro sedan, så länge man inte har för bråttom ;) kul att du fick inspiration av att titta på!

Svar: Ja, dom sitter inne med mycket kunskap dessa islänska gubbar :)
guffiframidfelli.blogg.se

2015-08-06 @ 14:06:59 / URL: http://videungens.wordpress.com
Postat av: Johanna

Jag förstår precis vad du menar och tycker du gör helt rätt! Ett tips kan jag tycka är att få honom att göra den från marken först för då behöver han inte hålla koll på dig. Du kan gå bredvid och "rida" med tyglarna. När han då fattar hur han ska göra tror jag det blir lättare när du sitter upp för då kommer han känna igen vad det är du vill :)

Svar: Rida från marken gör jag ofta, men just den här gången var det inte att han inte förstod vad jag ville, utan det var jag som gjorde flera nya saker alla på en gång och jag fick en förvirrad häst som inte alls förstod eftersom jag gav honom för många nya uppgifter samtidigt. När jag tog en sak i taget förstod han på en gång, även om en del saker var svåra för honom :) Men att rida från marken är väldigt roligt och nyttigt, perfekt sätt att börja på när man ska introducera något nytt. Och även om jag går på marken ska hästen alltid ha koll på mig, annars kan vi inte kommunicera :)
guffiframidfelli.blogg.se

2015-08-14 @ 23:25:38 / URL: http://islandshastpanaset.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0