Nyårsminivila

Sedan lektionen i tisdags har jag bara varit i stallet en gång, igår. Dagarna efter nyår har han tidigare år varit väldigt stressad och orolig. Förra året gick det bra vad jag vet, men jag var inte närvarande eftersom han bodde kvar i Västerås då och jag redan här upp. Men åren innan vi flyttade till Västerås har han varit ett nervrak i uppåt 2-3 veckor efteråt. Det ska ha varit rätt lugn ute vid stallet i år, men det kändes ändå bra att låta honom vara i fyra dagar. Det enda jag märkte igår var att han var lite mer omedgörlig när vi skulle in i stallet, men han är lite så generellt på vintern, och han kunde inte stå lugnt efter ridturen och äta när andra hästar gick in och ur stallet. Det blev lite racerbana i boxen efter en kort stund.

Själva ridturen gick väldigt bra. Red upp på berget med Anki och Lotta, så han fick vara med sin älskade Spes. Det är is nästan överallt, paddocken har varit skridskobana så jag satte upp ute på vägen. Det gick bra det också trotts att jag blev lite orolig. Vi gillar rutiner, men att hoppa på is tänker jag inte göra. Guffi var pigg men lyssnade bra. Det blev trav och galopp bort två vänder och skritt tillbaka, tur nog fanns det lite snö utan is kvar där uppe så man kunde springa. Men backen upp/ner var inte rolig. När han hamnade efter och blev lite överilad på tillbakavägen = ville komma ikapp, tänkte jag på andningen och det räcker, han saktar faktiskt ner och länger steget. Testade också lite halter när de andra gick iväg och ibland behövde jag bara höja handen för att han skulle stanna. Ibland fick jag vibrera lite med handen. Backningen fortsätter vi med en annan dag. Tog lite tölt sista biten på vägen, kändes bra. Riktigt skitunderlag har vi nu, hoppas på massa snö igen snart så vi slipper isen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0