Onsdags aktiviteter och funderingar

I onsdags red jag en stund i paddocken och konstaterade att jag inte tänker fortsätta med att lägga tryck i nacken för att få Guffi att gå framåt. Att lyftta händerna eller bettet och vibrera för att stanna och backa fungerar väldigt bra, och det blir mer och mer sällan han kastar upp huvudet nu. Men när jag drar bettet neråt så det blir tryck i nacken blir han bara irriterad så just den biten är inget för oss. Har provat att göra så när han inte vill gå in i stallet och han blir irriterad även då, så han gillar det inte.
 
Ridningen gick iallafall bra. Hade kommit lite snö över isen, så var lite lumskhalt här och var men det gick bra att skritta och trava. Backningen gick riktigt bra och även halter, behövde bara höja handen så stannade han. Inte på en gång, så snabbheten ska vi träna lite mer på. Men jag tror han börjar komma upp lite från bogarna nu, man känner ganska tydligt att han lägger vikten bakåt i halterna. Tog några varv med trav och halt därifrån var lite svårare. Jag tror jag fegade lite med tanke på isen och han var väldigt pigg och ville helt inte stanna. Men överlag kändes det bra. Han var så där mysigt frostig i hela pälsen efteråt.
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Mysig Guffimammut!

Du gör nog helt rätt tror jag. Hitta vad som funkar för er och kör vidare på det.

2015-01-12 @ 21:28:25 / URL: http://videungens.worpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0