Stanna och stå still och busiga herrar

Även den här helgen blev det ridning både lördag och söndag. Igår blev det paddocken med mycket fokus på halter. Halter och stå stilla. Det är svårt tycker Guffi, kan man inte få små gå samtidigt? Han stannar väldigt bra, men står inte stilla utan tar ett halft steg väl..dig...t...lååå...ng...saaa...m...t. Eller så åker rumpan ut och krumbuktar sig. Så jag var säkert väldigt tråkig som krävde att han skulle stanna helt och slappna av, och vänta på att jag bad honom gå framåt igen. Sen tog vi faktiskt tölt och det gick bra! Tölt i paddocken är inte riktigt våran grej, så när det faktiskt fungerar så blir man lika överraskad varje gång. Tölt på långsidorna och nertagning och igångsättning igen på kortsidorna. Och även här fokuserade jag mycket på att han skulle vänta. Han är bra på att lista ut vad vi ska göra och gör det innan jag ber om det, så att vänta är svårt. Men det gick som sagt bra. Trav tog vi sen och där fokuserade vi på att hålla ett jämt tempo, inte öka på långsidorna som tydligen blivit Guffis favoritsysselsättning. Är inte långsidorna egentligen till för galopp frågade han varje gång. Vi avslutade med en väldigt trevlig tölt ute på vägen och en busgalopp tillbaka.
 
Idag skulle vi ha ridit kurs men den blev inställd så istället red jag och mamma ut. Hon lånade Hugur. Det blev mycket skritt eftersom mamma inte ridit sen i höstas. Allt gick bra tills vi kom ner från berget och ut på vägen. Då var det som att grabbarna grus planerat precis vad de skulle göra, för på sekunden flyger båda iväg samtidigt i galopp i lätt nerförsbacke. Jag hinner tänka "Hoppas inte mamma ramlar av nu!" och när jag väl får stopp på min knasgubbe har hon redan fått stopp på Hugur. Ja, ibland blir man förvånad, fast jag blev inte förvånad att de där två herrarna hittar på något sånt. Det har hänt förut, och varje gång är det precis som att de planerat allt in i minsta detalj innan och har jätteroligt tillsammans när de får busa till det.
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Tur att det gick bra! Ibland förvånar de en med sina påhitt ;)

Svar: Ja, när det är is och nerför vill man inte galoppera.
guffiframidfelli.blogg.se

2015-03-02 @ 22:44:09 / URL: http://videungens.worpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0