Vi lever och gör framsteg

Det blev lite tyst här, har inte känt att jag velat skriva även om det går bra med Guffi. Ibland är det så och då låter jag helt enkelt bli att skriva. Vi har gjort stora steg med targetträningen och kan nu använda den i situationer där han blivit lite spänd. Än så länge, som tur är, har jag inte fått prova i en situation där han stänger av helt, men jag hoppas det ska fungera även då. Det var så roligt att jag nästan ville dansa, när jag fick användning för det för första gången och han därefter gäspade fast han var spänd som en fiolsträng några sekunder tidigare.
 
Vi har inte tränat så mycket på annat, tar dagarna som dom kommer och har mest mysigt och roligt. Jag oroar mig lite inför eksemsäsongen som redan börjat, så jag har tappat suget att träna på saker. Jag vet att tiden kommer då han är för trött för att det ska fungera med ridningen i sommar, så jag borde ta tillvara på det nu, men nä det blir tvärtom istället. Men när jag väl sitter där på hans ryggen så har vi roligt iallafall, det är viktigast. Han har fått sin första dusch och matte var ungefär lika blöt som han efteråt. Han har redan börjat tappa man och svans, men han är inte torr så jag smörjer bara lite förebyggande. De har fått gå några timmar om dagen på gräs och snart ska de ut på betet. På den högra bilden ser ni det på andra sidan sjön.
 
Vi har dessutom upptäckt att vi har stora blodmasken på gården, så nu blir det en ordentlig avmaskning av alla hästar. Och ingen häst får komma på besök utifrån utan att vara avmaskad. Avmaskningen ska göras 4 gånger med 8 veckors mellanrum för att smittan inte ska komma tillbaka och allt ska försvinna. Guffi hade 0 epg på sitt prov, men eftersom jag avmaskade honom i höstas skulle det ändå inte synas om han nu har.
 
 

Kommentarer
Postat av: Fia - hippologstudent

Tycker inte heller man ska behöva "be om ursäkt" för att man inte skrivit, haha ;) :) Kul att det går framåt för er! :D

Svar: Det brukar jag inte göra heller, men nu kände jag för att skriva av mig varför :) Ja, det är skönt :)
guffiframidfelli.blogg.se

2015-05-31 @ 22:21:08 / URL: http://meistaraverk.blogg.se
Postat av: Johanna

Då måste ni mocka alla hagar också förmodar jag? Vilket jobb..

Svar: Ja vi ska mocka och sen ska de harva alla hagar också. Det blir mycket jobb :(
guffiframidfelli.blogg.se

2015-06-03 @ 08:21:53 / URL: http://bondmoranpaudden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0