Att välja sin häst

På Malinkurserna har vi alltid diskussioner under lunchen där vi tar upp allt möjligt. Lördagslunchsamtalet handlade om varför vi väljer den häst vi väljer. Malin teori var att vi väljer häst utifrån vad vi behöver. Det var en intressant tanke och jag tror det ligger mycket i det. Hennes tanke om varför jag valt Guffi var spännande att höra. Alla säger jämt att jag har en sånt tålamod med Guffi och det måste man ha. Jag får vänta ut honom ofta. Han vill stanna och titta, tänka efter. Varje gång vi går ner till paddocken stannar han flera gånger och alltid på samma ställe. En normal människa hade blivit tokig på honom men äsch, det är väl bara att vänta så han får göra det tänker jag. Iallafall, så behöver jag inte Guffi för att jag har mycket tålamod, eller är lugn och har ridkänsla. Malin trodde jag valt Guffi för att jag behöver sätta gränser. Ju mer jag tänker på det ju mer sanning ligger det i det men jag kan inte riktigt förklara varför. Jag är väldigt ofta för snäll med honom, låter han göra som han vill, kräver inte så mycket. Vill han inte stå inne då går vi ut, vill han inte tölta en dag så travar vi, vill han inte gå dit så går vi inte dit, tycker han elen i tråden är läskig stänger jag av den. Ni fattar, jag anpassar mig och kompromissar med honom. Och han behöver det, det går inte bara att köra över honom och bestämma vad man ska göra innan man sett honom för dagen. Ena dagen är han kaos och nästa så lugn och stabil. Det är sån han är och då måste man anpassa sig lite. Men jag behöver bli bättre på att få med mig honom på en vänligt men bestämt sätt och visa var gränsen går utan att bli hård.
 
Jag behöver Guffi för att han är den bästa som finns, hos honom kan jag andas, stänga av tankarna och bara vara.
 
Från Malinkurs i våras

Kommentarer
Postat av: Jenny

Summa summarum, Guffi är precis den häst du behöver :) intressant läsning, jag har inte reflekterat så mycket över det själv, men det kanske jag borde göra.

Svar: Jag tycker det var en intressant tanke som iallafall passade på alla oss som var med på kursen :)
guffiframidfelli.blogg.se

2015-11-18 @ 12:13:48 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0