Lektion nummer ett

Det blev aldrig någon lektion i torsdag eftersom det var ett riktigt skitväder, istället flyttade vi det till igår kväll. I söndags hade Guffi tappat en sko dessutom och min hovslagare var på semester. Gah, så typiskt! Men jag fick tag i en annan som kom igår eftermiddag och satte på en ny. Marianne skulle hjälpa mig att ta in Guffi eftersom jag jobbade men han vägrade följa med. Så när jag kom ut hade de kanske tagit sig 3 meter hagen. Skithäst, men vi fick in honom tillslut. Sen for jag tillbaka på jobbet, jobbade, hem och äta middag och ut till stallet igen. Flängde bara runt kändes det som.

Var orolig hur det skulle gå att rida tillsammans med tre andra samtidigt men det gick riktigt bra. Guffi fick vara med sina kompisar Hugur, Spes och Morgonstjärna. Evelina lägger stort fokus på sitsen och var ryttaren gör med kroppen vilket är väldigt bra. Men så mycket tok man gör omedvetet. Ibland känns det som att man inte har någon kontroll på kroppen alls och ingen kroppsdel gör som den ska, och då gör inte hästen det heller. Enkelt. Nä inte alls, svårt som tusan att rätta till det. Vi fick rida på stora volter och det gick helt okej i skritt, Guffi böjde sig runt skänkeln, flyttade bogarna när jag bad om det, kändes mjuk och lätt. När vi sen skulle göra samma sak i trav var det som att rida två olika höstar i olika varv. I vänster slänger han ut vänster bog, tippar inåt, kastar över mig på ytter och kör upp huvudet. Jag försökte med allt jag kunde, blev bara igång sättningar om och om igen för att få det rätt och tillslut fick vi till det en gång där han kanskr inte höll sig böjd runt skänkeln men han kastade inte ut sin bog ich mig åt andra hållet utan var mer bara rakt fram, så en liten framsteg. I höger varv var det så lätt, han höll sig kvar i böjningen, lyssnade och flyttade bogen när jag bad om det, sänkte sig och hade nästan nosen i backen. Travade så lugnt nästan i slowmotion med sträckt överlinje. En helt annan häst. Så nu ska vi träna på igångsättning trav i vänster varv på volt. Jag måste få kontroll på min kropp för tusan om jag ska få kontroll på Guffis!

Senast vi red för Evelina var förra våren och då såg det ut så här. Även om vi har samma problem fortfarande så har vi ändå utvecklats och har nya problem med problemet kan man säga.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Ibland känner man sig som rena nybörjaren när man rider för tränare! Men oj så nyttigt det är att bli uppmärksammad på alla de där små tokigheterna man gör, och så är det ju så roligt när man ändrar på det som är fel och helt plötsligt går det som en dans :)

Svar: Ja, verkligen. Tycker de gör det så bra som ser alla små saker man gör med kroppen som gör att det blir fel, man skulle behöva se sig själv när man rider så man kunde se det själv.
guffiframidfelli.blogg.se

2015-09-24 @ 22:47:44 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0